Zaai experiment sarracenia

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Jon

Zaai experiment sarracenia

Bericht door Jon » 28 jan 2013, 20:24

Ik heb er even werk van gemaakt om de sarracenia zaden die ik heb, klaar te maken voor stratificatie. Ieder doosje bevat ongeveer 20 zaden die 4 weken de koelkast in gaan. Omdat het de eerste maal is dat ik sarr.'s zaai vroeg ik mij af of er geen gaatjes door de dekseltjes geprikt moeten worden zodat er zuurstof aanwezig is? Nu zijn ze afgesloten en verschijnt er wat damp. De andere helft van de zaden die ik overgehouden heb, wordt niet behandeld en zal op hetzelfde moment gezaaid worden met de andere groep.

Afbeelding

Marco

Re: Zaai experiment sarracenia

Bericht door Marco » 28 jan 2013, 21:00

Beste Jon, in principe hoeft er geen lucht bij. Het is namelijk prima om de zaden te stratificeren middels "damp (vochtig) and cold" stratificatie. Substraat moet dus vochtig blijven, 4-8 weken de koelkast in en zaaien maar.. Ik heb de sarracenia zaden ook gestratificeerd middels zipbags, gevuld met gehakt en goed vochtig sphagnum, zaden erbij, beetje schudden en licht aandrukken zodat de zaden goed tussen het substraat zitten en de koelkast in. Dus: geen gaten :)

Glabosch

Bericht door Glabosch » 28 jan 2013, 21:05

Ik zou wel regelmatig controleren op schimmel, al gebeurd dit in de koelkast minder snel..

Ik vraag me af of ze geen licht nodig hebben in de koelkast?
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 28 jan 2013, 23:03

stratificeren is koud overwinteren, licht pas in het voorjaar om te kiemen.
zelf stratificeer ik altijd droog ivm schimmel.
De groeten uit Assendorp.

Marco

Bericht door Marco » 29 jan 2013, 17:58

Eventueel het substraat bevochtigen met in water opgelost anti-schimmel zou kunnen om schimmelvorming te voorkomen. Vochtig stratificeren vs droog stratificeren heb ik helaas nog geen ervaring mee.. kan me voorstellen dat het vocht de hardheid vd zaden beinvloedt waardoor deze in het voorjaar makkelijker uitlopen?

Jon

Bericht door Jon » 29 jan 2013, 18:54

renef schreef:stratificeren is koud overwinteren, licht pas in het voorjaar om te kiemen.
zelf stratificeer ik altijd droog ivm schimmel.
Er moet idd geen licht zijn gedurende de stratificatieperiode. Heb je dan wel goeie resultaten als je ze droog stratificeert?

@Marco: een anti-schimmel middel heb ik niet, maar ik zal het zoals Glabosch zegt alleszins in het oog houden.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 30 jan 2013, 00:01

ik laat de zaden gewoon in de zakjes zitten tot het moment van zaaien.
zaden vorig jaar in het najaar gekocht, oude zaden dus, heb ik gezaaid en de opkomst was niet alle zaden, najaar ipv voorjaar, mooie soorten en ze staan nu warm in mijn aquarium binnen.
de bakjes met de resterende zaden staan in mijn kasje.
heb al vaker zaden gehad die een jaar later kiemen.
voor winterharde planten is het niet verkeerd om de zaden droog in de winter een paar dagen in de vorst te leggen, ff de vorst erover.

Jon

Bericht door Jon » 15 apr 2013, 20:29

In 1 potje zijn er zaden aan het kiemen :D. Hoeveel is nog te vroeg om te kunnen zeggen. Ik vermoed dat er ongeveer anderhalve maand is overgegaan. Hopelijk volgen er nog wat andere! Hoewel er weinig schimmelvorming geweest is bij de stratificatie zelf, zie ik dat er nu toch zaden schimmelen in een aantal andere potjes.

Jon

Bericht door Jon » 27 aug 2013, 23:28

Geduld wordt inderdaad beloond :). Het kiemen was wel onregelmatig zo had ik de indruk. Dus het definitieve aantal kan nog veranderen.

Doosje oreophila Sand Mountain MK07: 7/20
Doosje leucophylla: 4/20
Doosje flava var. flava: 1/20
Andere 2 doosjes: -

Besluit: Geen hoge opkomst van de zaden maar toch al tevreden met het resultaat voor een eerste poging. Verse zaden zijn belangrijk mijn inziens. Volgende keer gebruik ik een lage schaal i.p.v. potjes. Kieming zal dan hoger uitvallen denk ik.

Misschien al wat vroeg om erover na te denken, maar ik vraag mij af hoe ik ze kan overwinteren? Ik beschik over geen terrarium met lampen of een verwarmde kas.

Ik had daarnaast ook wat d. filiformis gezaaid en deze zijn massaal opgekomen :D . Ze verschillen echter enorm in grootte en toch zijn ze terzelfdertijd gezaaid. Moeten deze ook een winterrust krijgen of niet?

Killian
Contacteer:

Bericht door Killian » 28 aug 2013, 12:14

Filiformis is ook winterhard, als ze genoeg grond hebben kunnen ze in principe heel de winter buiten staan.
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!

Jon

Bericht door Jon » 29 aug 2013, 23:22

Killian schreef:Filiformis is ook winterhard, als ze genoeg grond hebben kunnen ze in principe heel de winter buiten staan.
En wat met de sarr.'s zaailingen? Zouden deze gewoon doorgroeien als ik ze binnen bij kamertemperatuur zet?

Killian
Contacteer:

Bericht door Killian » 29 aug 2013, 23:57

Sarracenia heeft ook absoluut winterrust nodig.

Op de carnipedia staat een stuk over Sarracenia waar ook overwinteren beschreven wordt (klik op het plaatje hieronder).
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 30 aug 2013, 00:08

jonge zaailingen van winterharde soorten kan je ook op een onverwarmde slaapkamer, of schuur laten overwinteren.
in de winter moet je oppassen voor de combinatie wind en vorst.
kleine potje drogen dan snel uit en dat is funest voor planten en vooral voor zaailingen.

Plaats reactie