beginners vragen

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Hidde

beginners vragen

Bericht door Hidde » 25 feb 2013, 17:15

dit topic is dus voor beginners vragen en ik heb er ook meteen één.

ik heb gelezen dat winterharde drosera zaden stratificatie nodig hebben en in januari gezaaid kunnen worden. maar maakt het echt uit of ze in januari worden gezaaid?

marcel

Re: beginners vragen

Bericht door marcel » 25 feb 2013, 17:45

Nee, je kan later zaaien. Het belangrijkste is dat de zaden een koude periode van een maand of 2 hebben gehad. Vorst is goed, maar in ieder geval koelkast temperatuur als maximum,
Zelf zaai ik gewoon na de oogst en laat de pot buiten. Als je het grondmengsel een cm ofzo onder de rand hebt zal het zaad niet makkelijk wegspoelen bij overvloedige regen en je hebt meer ventilatie.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 26 feb 2013, 18:32

Ik doe het min of meer ook zo. Als ik zaden van winterharde drosera verzamel, gaan ze in een afgesloten plastic zakje (boterhamzakje of zo) de koelkast in. Ik zaai ze dan in het voorjaar als er voldoende licht en warmte is. Vlak voor zaaien nog even een weekje van de koelkast naar de diepvries voor de vrieskou. Je kan ze dus ook gewoon al vroeg zaaien zodat ze buiten de natuurlijke vorst meepikken.

In mijn moerasbak doe ik het nog simpeler. Als de zonnedauw uitgebloeid zijn en de bloemstengeltjes gedroogd gewoon verpulveren en de zaden rondstrooien. Zo krijg je mooie natuurlijke verjonging in de moerasbak.

Hidde

Bericht door Hidde » 26 feb 2013, 18:35

dus als ik ze bijvoorbeeld in de koelkast hou en dan dus in de vriezer dan kan ik ze ook gewoon in mijn moerasbak uitstrooien

Glabosch

Bericht door Glabosch » 26 feb 2013, 18:36

Is de diepvries niet een beetje te koud?
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 26 feb 2013, 21:34

Nee hoor, in het wild liggen de zaden ook wekenlang in de vrieskou. Kan wel wat hebben. Zaden van D. intermedia blijven jarenlang kiemkrachtig in de grond. Bij veel natuurontwikkelingsprojecten waarbij de toplaag van de bodem verwijderd wordt, komt soms massaal D. intermedia op. De zaden hebben jaren in de bodem gezeten en kiemen alsnog, zodra deze zaadbank weer aan het ligt komt.

Glabosch

Bericht door Glabosch » 26 feb 2013, 21:55

Ik heb hier dionaea en filiformis var. filiformis in de koelkast liggen sinds juli.. Moeten die ook nog in de vriezer na 7-8 maanden koelkast?

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 27 feb 2013, 08:21

Ik heb Dionaea zaden ook een aantal keer gewoon vers gezaaid, direct na oogsten uit de bloem. Die kiemen ook. Dus voor Dionaea zou ik zeggen dat vorst niet noodzakelijk is. Na die kouperiode in de koelkast zouden ze moeten kiemen als ze geprikkeld worden licht, vocht en warmte.

Bij D. filiformis zou ik niet weten of dat nodig is eigenlijk. Je kan het proberen zonder vorststratificatie, direct vanuit de koelkast. Als de zaden dan niet kiemen alsnog de potjes met zaden aan vorst bloodstellen en opnieuw afwachten.

Glabosch

Bericht door Glabosch » 27 feb 2013, 17:40

Ze komen in mijn moerasbak, dus het zal in 1x goed moeten gaan.. Deze bak zit momenteel afgesloten, en er valt geen regen in. Bijvullen doe ik handmatig. Er komen vast nog wel wat matige vorst dagen, dus misschien alvast zaaien?

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Marlon

Bericht door Marlon » 27 feb 2013, 18:43

Glabosch schreef:Ze komen in mijn moerasbak, dus het zal in 1x goed moeten gaan.. Deze bak zit momenteel afgesloten, en er valt geen regen in. Bijvullen doe ik handmatig. Er komen vast nog wel wat matige vorst dagen, dus misschien alvast zaaien?
je kan altijd nu alvast wat zaaien en dan over een maand of 1-2 de rest.

Tijmen

Bericht door Tijmen » 27 feb 2013, 19:07

ik heb ook gewoon een vraag die ik me afvraag:

als je Drosera rotundifolia's in je Sphagnum opkomen die je in bijv. Intratuin hebt gekocht, kan je die gewoon in de winter buiten zetten? ik vraag me dat af want de zaden in het Sphagnum komt meestal uit polen enzo waar die Drosera's zaad hebben gestrooid.

Glabosch

Bericht door Glabosch » 27 feb 2013, 19:35

Dat kan, maar voor de eerste keer zou ik ze dan wel in het voorjaar naar buiten doen.. Kunnen ze goed nestelen voor de winter!

Ik heb een andere vraag over spagnum:

Mijn garnalen voor in het aquarium hebben javamos nodig voor de jonge exemplaren dat ze kunnen schuilen. Maar ik kan ook gaan voor andere mos.. Groeit spagnum ook onder water?

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Marco

Bericht door Marco » 27 feb 2013, 19:56

Volgens mij gaat dat op termijn niet goed, mijns inziens is Sphagnum geen waterplant terwijl Javamos dat wel is.

davy

Bericht door davy » 27 feb 2013, 20:05

Als je spaghnum over de rand het water in laat groeien, zullen ze gewoon ergens anders beginnen schieten maar niet in het water,ze gaan gewoon drijven als er een groot gedeelte in het drogere moeras zelf staat.
DJINNSTAH

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 27 feb 2013, 23:42

sphagnum is geen waterplant maar koloniseert water, dat houd in dat hij van water "land" maakt.
in mijn aquarium heb ik een dikke mat sphagnum onderhand, groeit snel.
ik zou wel ff kijken of het water niet te zuur wordt voor javamos.
De groeten uit Assendorp.

Plaats reactie