Tissue Culture

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Veek

Tissue Culture

Bericht door Veek » 26 jan 2014, 18:10

Ik ben met een vaag idee aan het spelen om me misschien eens aan TC te wagen maar er lijkt mij nogal veel bij te komen kijken.
Heeft er hier iemand al ervaring met TC en is het de moeite waard? Want TC planten zijn over het algemeen toch wel zwakkere planten of niet?

Glabosch

Re: Tissue Culture

Bericht door Glabosch » 02 feb 2014, 23:09

Voor mij nooit meer.. Die tissue culture planten van 2 jaar geleden zijn of nauwelijks gegroeid of dood! Dus hou het bij stekken!! Weefselkweek is ook niet echt om over naar huis te schrijven..
Misschien is dat wel hetzelfde, zou me niks verbazen! :(
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 03 feb 2014, 01:46

Glabosch schreef:Voor mij nooit meer.. Die tissue culture planten van 2 jaar geleden zijn of nauwelijks gegroeid of dood! Dus hou het bij stekken!! Weefselkweek is ook nieecht om over naar huis te schrijven..
Misschien is dat wel hetzelfde, zou me niks verbazen! :(
Vertaal weefselkweek eens naar het engels?:p

Ik deel Glabosch zijn mening wel. Als ik naar mijn tc planten kijk, heb ik denk 90% weggegooid en nog een paar planten waar nouwelijks voortgang in zit die op de nominatie staan om een enkeltje vuilnisbak te krijgen.

De planten groeien wel maar ontwikkellen zich niet als je begrijpt wat ik bedoel. Ze maken veel nieuwe bladeren maar alles blijft maar klein en bloeien doen ze ook nooit. Ik houd het nu bij stekjes en zaad.
Afbeelding

MalamuteShadow

Bericht door MalamuteShadow » 10 dec 2014, 11:00

Ik heb mijzelf bezig gehouden met weefselkweek 3 jaar geleden. En het is een hoop werk hoge kosten je hebt toch een laminair air flow kast nodig een autoclaaf en heel veel stoffen welke je nodig hebt voor het bereiden van je media. Er is vrij weinig info over hoe media klaar te maken dus het wordt een kwestie van veel experimenteren met allerlij stoffen om te kijken welke wel en welke niet goed werken plus dat het plant materiaal er vrij lang over doet om te groeien dus elke test kost je maanden.

Het uiteindelijke resultaat is je hebt op een gegeven moment wel plantjes vermeerderd met weefselkweek maar wat de andere al schrijven het groeit moeilijk en langzaam en vooral de tijd van afharden dus wanneer het plantje uit het potje of kweek buis komt tot dat deze gewoon in een potje met perlite en spagnum kan worden geplaatst is vrij lang.

Omdat een plantje uit een weefselkweek geen bescherm laagje heeft op de blaadjes en dus heel snel zijn vocht verliest moet deze dus heel rustig worden afgehard zodat het plantje een bescherm laagje op zijn baderen kan aanmaken duurd vrij lang en schimmel infecties liggen op de loer omdat je ze niet zomaar van agar in turf kunt zetten en agar een perfect groei medium is voor alle soorten bacterieen en schimmels.

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 10 dec 2014, 11:18

MalamuteShadow schreef:Ik heb mijzelf bezig gehouden met weefselkweek 3 jaar geleden. En het is een hoop werk hoge kosten je hebt toch een laminair air flow kast nodig een autoclaaf en heel veel stoffen welke je nodig hebt voor het bereiden van je media. Er is vrij weinig info over hoe media klaar te maken dus het wordt een kwestie van veel experimenteren met allerlij stoffen om te kijken welke wel en welke niet goed werken plus dat het plant materiaal er vrij lang over doet om te groeien dus elke test kost je maanden.

Het uiteindelijke resultaat is je hebt op een gegeven moment wel plantjes vermeerderd met weefselkweek maar wat de andere al schrijven het groeit moeilijk en langzaam en vooral de tijd van afharden dus wanneer het plantje uit het potje of kweek buis komt tot dat deze gewoon in een potje met perlite en spagnum kan worden geplaatst is vrij lang.

Omdat een plantje uit een weefselkweek geen bescherm laagje heeft op de blaadjes en dus heel snel zijn vocht verliest moet deze dus heel rustig worden afgehard zodat het plantje een bescherm laagje op zijn baderen kan aanmaken duurd vrij lang en schimmel infecties liggen op de loer omdat je ze niet zomaar van agar in turf kunt zetten en agar een perfect groei medium is voor alle soorten bacterieen en schimmels.
Dus wat is nu eigenlijk de meerwaarde van weefselkweek? Ik houd het bij stekken. Dat gezegd hebbende zijn er wel mensen op dit forum die er zeggen succes mee te hebben. Het moet maar net je ding zijn denk ik.
Afbeelding

benjamin

Bericht door benjamin » 10 dec 2014, 16:52

Ik denk dat de meerwaarde van weefselkweek vooral is dat je in relatief korte tijd en met weinig plantmateriaal heel veel genetisch dezelfde planten kunt kweken. Van heel veel planten is bekend dat ze totipotent zijn, dit wil zeggen dat individuele cellen kunnen uitgroeien tot nieuwe planten. Het is ook een goede methode om planten uit zaad te kweken waarvan bekend is dat het niet zo'n hele sterke kiemers zijn.
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-

Plaats reactie