Gaat dit nog wat doen?

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Vossie75

Gaat dit nog wat doen?

Bericht door Vossie75 » 02 mar 2014, 10:35

Goedendag,
Ik heb de afgelopen maanden mijn planten in de berging gezet voor de koele periode zoals dat moest ( wat ik in elkgeval begrepen had).
Nu is er echter weinig meer van over en her en der wat schimmel.
Gaat dat nog goed komen met deze planten? En moet ik daarvoor nog wat bijzonders doen? En hoe lang kan het duren voordat er weer wat te zien moet zijn?

Of kan ik alles weggooien en moet ik nieuwe kopen?

Afbeelding

Groet

Daniel

SanderFokkes

Re: Gaat dit nog wat doen?

Bericht door SanderFokkes » 02 mar 2014, 20:31

Laten staan!

Drosera's komen vaak nog weer op vanaf de wortels.
Wat je wel kunt doen is de schimmel behandelen (ik doe dit altijd met "rubbing alcohol", isopropyl alcohol).

Goed ventileren, veel licht, en zuinig aan doen met bewateren :mrgreen:

En ik weet niet of ze de hele winter zo hebben gestaan, maar dan hebben ze veelste nat gestaan, alvast iets voor volgend jaar :)

Jon

Bericht door Jon » 02 mar 2014, 21:27

Ziet er niet zo best uit. In de winter moet je ze enkel vochtig houden, niet nat. De sarracenia komt er wel bovenop denk ik.

Marco

Bericht door Marco » 02 mar 2014, 21:29

Veel te nat, te donker en te weini g ventilatie. Ik hoop dat ze het redden dan kun je er volgend jaar rekening mee houden

Vossie75

Bericht door Vossie75 » 03 mar 2014, 08:03

Ik had gelezen dat in de winter ze pas weer water moesten als de schotel waarop ze stonden droog was. Hebben dus steeds als de schotel droog was direct weer laagje water ingegoten.
Verder stonden ze redelijk donker ja in een berging (wel een klein raam). Lucht was er wel genoeg, zit een rooster naar buiten in de berging.

Voor nu dus niet steeds in bak met 2 cm water laten staan? Staan verder weer in de vensterbank met veel licht.
Hoe snel zou ik weer wat moeten zien?

Links boven en rechts onder is niks mis mee, maar de rest..... Zal eens kijken of ik schimmel kan behandelen.

SanderFokkes

Bericht door SanderFokkes » 03 mar 2014, 19:15

Vossie75 schreef:Ik had gelezen dat in de winter ze pas weer water moesten als de schotel waarop ze stonden droog was. Hebben dus steeds als de schotel droog was direct weer laagje water ingegoten.
Verder stonden ze redelijk donker ja in een berging (wel een klein raam). Lucht was er wel genoeg, zit een rooster naar buiten in de berging.

Voor nu dus niet steeds in bak met 2 cm water laten staan? Staan verder weer in de vensterbank met veel licht.
Hoe snel zou ik weer wat moeten zien?

Links boven en rechts onder is niks mis mee, maar de rest..... Zal eens kijken of ik schimmel kan behandelen.
In de winter wacht ik altijd tot de bovenkant van de grond begint op te drogen voordat ze opnieuw bewaterd worden, nooit in water laten staan in de winter.
En licht kan je ze in de winter ook niet te veel geven, en soms komen ze al met 2-3 weken weer, soms duurt het een maand of 2 voordat je weer iets ziet.

Vossie75

Bericht door Vossie75 » 03 mar 2014, 19:29

Oké bedankt.
Wordt dus voorlopig even afwachten of ze nog wat gaan doen.
Voor volgende winter enkel wel een probleem, heb niet echt een geschikte plek om ze neer te zetten dan waar het zowel koud als licht is en voldoende lucht circulatie is.
Geen koude kamers hier.

MarcelP

Bericht door MarcelP » 04 mar 2014, 05:44

Om wat voor planten gaat het hier eigenlijk? Sarracenia zie ik, maar de rest?

bruno

Bericht door bruno » 04 mar 2014, 10:28

Volgens mij soorten drosera die niet koud moeten staan in de winter maar juist warm.

Vossie75

Bericht door Vossie75 » 04 mar 2014, 13:19

het gaat om o.a.
D.capensis
saracenia
Sarracenia purpurea ssp. venosa

verder weet ik namen zo niet maar heb in het topic op http://carnivora.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=6665 een paar foto's staan van wat ik had staan (in betere tijden).
Venus fly trap was eerder al doodgegaan, Nepenthes staat er ook niet meer bij, had ik elders binnengehouden maar is uiteindelijk ook overleden (hierover in ander topic binnenkort nog wat vragen) en heb ik ondertussen nieuwe voor gekocht.

valt allemaal nog niet mee met deze planten als beginneling...

SanderFokkes

Bericht door SanderFokkes » 04 mar 2014, 18:59

Al doende leert men, ik heb tot nu toe geluk gehad, pas een 10-15 planten laten sneuvelen.

Maar op de foto in het andere topic zie ik ook een d. aliciae, mexiaanse pinguicula, nepenthes alata, drosera capensis, deze hebben zowiezo geen winterrust nodig (al zullen ze wel verzwakken als ze geen extra belichting krijgen in de zomer)

MarcelP

Bericht door MarcelP » 04 mar 2014, 19:13

Eigenlijk zijn alleen de sarracenia planten die winterrust wel kunnen gebruiken. Waarschijnlijk was het een stuk beter gegaan als je alles gewoon in de kamer had gehouden en niet apart en koud. Ik heb ook sarracenia in de woonkamer en dat gaat prima.
Eigenlijk zijn deze planten voor beginners niet. Echt moeilijk. Maar het probleem is in jouw geval de verkeerde informatie die je hebt gekregen. Maar niet getreurd. Er zijn genoeg planten verkrijgbaar. Ben je lid van de werkgroep?

Vossie75

Bericht door Vossie75 » 05 mar 2014, 08:11

Waarschijnlijk de meeste dus wel af te schrijven helaas.
Weet zelf vrijwel niks van de planten en ook niet wat de namen en soorten zijn, heb ze gewoon omdat ik het leuke planten vind om te zien.
Kwamen allemaal ook bij tuincentra vandaan en die vermelden vrijwel nooit namen of soorten.

Moet bij nieuwe planten echt te weten zien te komen welke planten en soorten het zijn en dat op kaartjes bij de planten zetten.
Maakt het makkelijker om op te zoeken wat ik er mee moet doen.

Ik ben (nog) geen lid van de werkgroep nee, heb wel van de week mail naar de beheerder van de zaadbank gestuurd voor verschillende soorten zaadjes.

MarcelP

Bericht door MarcelP » 06 mar 2014, 18:04

Vaak is het plaatsen van foto's van de afzonderlijke planten in dit forum een goede manier om erachter te komen welke planten je hebt. Op basis van die info kun je dan achter de verzorging komen.

Vossie75

Bericht door Vossie75 » 06 mar 2014, 19:10

Dat is in het vervolg waarschijnlijk wel een goed plan zodat ik ze kan labelen.
Misschien leer ik die namen dan ook nog eens ;-)

Plaats reactie