Waterstekken van Drosera

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
C.Steijger
Contacteer:

Waterstekken van Drosera

Bericht door C.Steijger » 27 aug 2014, 12:12

Hoe kun je makkelijk winterharde Drosera vermeerderen?

U kent het wel. U heeft een plant op de kop getikt en hij is prachtig. Een plaatje voor het oog. Een echte eye-catcher in de huiskamer. U wilt er meer mee doen. Vrienden hebben gevraagd om een stekje en uw schoonmoeder wil er ook één. Maar hoe doet dat eigenlijk? Hoe zorgt u er voor dat één plant, meer planten wordt? Oftewel, u wilt van plant naar meer!

In het geval van Zonnedauw zijn er drie manieren om de plant te vermeerderen. De eerste is via zaad. Het overgrote deel van de Drosera soorten is zelfbestuivend. Dit houdt in dat de bloem zichzelf bevrucht. De zaden rijpen en zij kunnen geoogst worden. In een later onderwerp vertel ik meer over vermeerdering van Zonnedauw via zaad.

Dan is er de tweede optie. Dit is het scheuren van de plant. Veel plantensoorten op deze wereldbol vermeerderen zich door middel van uitlopers. Wanneer een plant een uitloper gemaakt heeft, kunt u deze uit de grond halen en van de plant af "scheuren". Het scheuren hoef je in de meeste gevallen niet al te letterlijk te nemen. Ook over dit onderwerp vertel ik in een latere tekst meer.

Dan nummertje drie. U heeft het in de titel al gelezen. De derde optie is de waterstek. Het is een goede manier om snel veel planten te halen uit 1 plant. Als voorbeeld neem ik de Zonnedauw D. filiformis var. tracy (Volledige naam: D. filiformis var.tracy,Apalachicola national forest, Wakulla County, Florida) maar het waterstekken werkt bij vele soorten zonnedauw, met wisselend succes. Bij sommige soorten haalt u slechts 1 stek uit één enkel blad. Bij anderen meer dan een dozijn.

Het idee is simpel. U knipt een blad af, legt deze in een bakje met water, zet het bakje in het licht, en een maand later heeft u stekjes. Simpeler kan het niet gezegd worden. Maar..... hoe groot moet het blad zijn? hoe hard moet het water zijn? en hoeveel licht moeten zij dan krijgen?

Het volgende heb je nodig;

-Een bakje waar het gehele blad en de bladsteel de bodem kan raken. Zorg dat er minimaal 2 a 3 centimeter water in kan staan.
-Een manier om het bakje van bovenaf af te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld met plastic folie. Zorg er wel voor dat het transparant is.
-Een kleine beetje demi- of regenwater. Gebruik GEEN kraanwater.
-Een klein beetje turfstrooisel. Dit moet onbemest zijn.

Tijd om te beginnen:

Het eerste wat je doet is het blad afknippen. Knip het blad, met ongeveer tweederde van de bladsteel eraan vast, los van de plant en leg deze in het bakje. Omdat bladeren soms weigeren adviseer ik om 3 a 4 bladeren af te knippen. Wanneer dit gebeurt is, vul je het bakje met 1 a 2 centimeter water. Zorg ervoor dat het blad net onder de oppervlakte drijft en net los is van de bodem. Sluit het bakje van boven af met de folie en zet het op een plek waar het wel veel licht, maar geen direct zonlicht krijgt. Het kan behoorlijk lang duren voor de bladeren teken van leven geven maar zolang deze groen blijven is er een goede kans dat zij stekjes kunnen produceren. Controleer het bakje wel dagelijks. Wanneer een blad bruin wordt, moet deze direct weggehaald worden. Ook kan er alg in de bak gaan groeien. Wanneer dit gebeurt dient het water ververst te worden.

Na verloop van tijd verschijnen er zwarte puntjes op de bladeren. Dit zijn de eerste tekenen van de plantjes in wording. De zwarte puntjes vormen bladeren. Daarna nog meer bladeren. Het is mijn ervaring dat wortels pas later volgen bij deze manier van stekken. Wanneer u de planten nu zou oppotten zouden zij binnen een dag sterven. Nog even laten groeien dus.

Wanneer de stekjes serieuze wortels hebben gevormd, haal je de stekjes, die nog steeds aan het oude blad vastzitten, uit het bakje. Nu komt de turf om de hoek kijken. Meng het water in het bakje met de turf om er een goede waterige modderpoel van te maken. Zorg er voor dat het mengsel vloeibaar blijft, maar de planten wel rechtop in de grond kunnen staan. Na het mengen kunnen de planten weer terug in het bakje, het bakje kan afgesloten worden en terug op de goed verlichte plek waar hij vandaan kwam.

Binnen enkele dagen zal de groei van de planten hervatten. De jonge planten zijn heel zwak. Bij de minste stress kunnen zij het loodje leggen. Het is dus heel belangrijk dat zij een stabiele gecontroleerde omgeving hebben om in te kunnen groeien.

Na ongeveer een week van groei, is het tijd om de luchtvochtigheid iets te laten zakken. Maak een kleine opening waardoor er frisse lucht het bakje in kan. De planten stoppen weer voor korte tijd met groeien. Dit is niet erg. Elke keer dat de groei nu hervat wordt, kunt u de opening de helft groter maken. Het vocht in de turf zal nu langzaam verdampen. Het is dus belangrijk dat de grond vochtig wordt gehouden, niet meer nat maar vochtig. In deze set-up kunt u de planten nu laten groeien totdat zij een centimeter of 3 a 4 hoog zijn. Hierna kunt u ze oppotten.

Zet de planten nog niet direct in de zon. Zij kunnen nog niet tegen direct zonlicht. Ook al is dit de laatste stap, het is wel een hele belangrijke. Laat de planten nog even op de plek staan waar zij aan gewend zijn en voer de zonuren geleidelijk op. Bij direct plaatsen in het volle zonlicht kan de plant bezwijken en verbranden.

Na de hierboven genoemde stappen zijn de planten net zo sterk, en net zo mooi als de moederplant en ben je dus met recht, van plant naar meer gegaan.

Meer informatie en handige weetjes vindt u op mijn website en facebookpagina;

http://www.planthobby.nl

https://www.facebook.com/planthobby.nl
Afbeelding

orbinneke

Re: Waterstekken van Drosera

Bericht door orbinneke » 27 aug 2014, 18:59

Leuk.

Het proberen waard binnenkort :)
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

Jon

Bericht door Jon » 27 aug 2014, 23:26

Goed geschreven artikel, chrass. Jij moet auteur worden :).

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 28 aug 2014, 14:41

Jon schreef:Goed geschreven artikel, chrass. Jij moet auteur worden :).
Dank je. Maar voor nu houdt ik het bij mijn website:)
Afbeelding

orbinneke

Bericht door orbinneke » 27 okt 2014, 12:02

Ben hiermee van start gegaan ergens begin September.
Heb 6 blaadjes genomen en deze in een bakje water gelegd.

Nu kleine 7 weken verder heb ik op 3 blaadjes 1 nieuw klein plantje van nu 0.5-1cm groot. Deze hebben ook al 2-3 mini blaadjes.
2 blaadjes weg moeten gooien omdat bruin werden.
1tje heeft geen nieuwe scheutjes.

Ik hoop dat ik ze groot krijg.
Volgend jaar probeer ik het nog eens in het voorjaar, wanneer het iets warmer is. Zou toch graag zo enkele scheuten per blaadje willen.
Maar het is dus zeker doenbaar.

Vergeet wel niet regelmatig te controleren, want ik kreeg beetje algenvorming en heb direct vers bakje genomen met vers gedestilleerd water.
Zal straks of morgen foto's posten.
Mvg,
Robin

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 27 okt 2014, 12:43

orbinneke schreef:Ben hiermee van start gegaan ergens begin September.
Heb 6 blaadjes genomen en deze in een bakje water gelegd.

Nu kleine 7 weken verder heb ik op 3 blaadjes 1 nieuw klein plantje van nu 0.5-1cm groot. Deze hebben ook al 2-3 mini blaadjes.
2 blaadjes weg moeten gooien omdat bruin werden.
1tje heeft geen nieuwe scheutjes.

Ik hoop dat ik ze groot krijg.
Volgend jaar probeer ik het nog eens in het voorjaar, wanneer het iets warmer is. Zou toch graag zo enkele scheuten per blaadje willen.
Maar het is dus zeker doenbaar.

Vergeet wel niet regelmatig te controleren, want ik kreeg beetje algenvorming en heb direct vers bakje genomen met vers gedestilleerd water.
Zal straks of morgen foto's posten.
:banana-gotpics:
Afbeelding

orbinneke

Bericht door orbinneke » 28 okt 2014, 19:43

Bij deze de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Robin

orbinneke

Bericht door orbinneke » 21 feb 2015, 21:45

September gestart. We zijn nu half februari.
Ze groeien goed. MAAR nog geen wortels. Wat nu?

Zou ik ze op pure spagnum durven leggen?
Mvg,
Robin

orbinneke

Bericht door orbinneke » 23 feb 2015, 19:47

Nieuwe Update.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mvg,
Robin

Plaats reactie