Catopsis berteroniana en Brocchinia

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Tijmen

Catopsis berteroniana en Brocchinia

Bericht door Tijmen » 23 nov 2012, 13:08

ik heb een simpele vraag:

ik wilde voor de variatie weten hoe Catopsis berteroniana en Brocchinia hun insecten vangen.
nou heb ik veel info gelezen en alles lijkt totaal verschillend. de een zij dat ze insecten vangen zoals het vetblad doet, de andere zei zoals de Sarracenia het doet. nou weet ik wel zeker dat ze ongeveer insecten vangen zoals de Sarracenia. maar ook daar verschillen de sites zich in. de ene zei met haren die naar beneden gericht zijn, de andere zegt dat de ''beker'' binnenin bekleed is met een wasachtige stof en dat het insecten lokt via het water, want dat is geparfumeerd. ook zijn er die beweren dat de was licht geeft en insecten daardoor niet weten wat de hemel is, de plant of de lucht en zo tegen de beker botsen. hoe zit dit echt?
Laatst gewijzigd door Tijmen op 14 apr 2013, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Nepenthes
Contacteer:

Re: Catopsis berteroniana en Brocchinia

Bericht door Nepenthes » 06 dec 2012, 06:50

koop er een zou ik zeggen. ik ben wel benieuwd!
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

Glabosch

Bericht door Glabosch » 06 dec 2012, 20:08

Ik heb vernomen dat insecten de eitjes leggen in het water zodat deze vochtig blijven voor de larven.. (ofzo)
Dat zorgt natuurlijk voor afval en dat zou hij wel verteren ofzo?!

Klinkt best logisch, alleen kan ik het niet bevestigen!
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Tijmen

Bericht door Tijmen » 07 dec 2012, 14:22

ik heb geen idee hoe ze insecten vangen. worden de eitjes-leggende muggen dan niet door de plant zelf verteerd?
ik wil er trouwens best een kopen, maar voor dat geld koop ik liever een mooie Heliamphora.
maar misschien...
Laatst gewijzigd door Tijmen op 12 jan 2013, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

benjamin

Bericht door benjamin » 12 dec 2012, 10:10

Zoals bij vele Bromelia's wordt water onder in het bladrozet vastgehouden. Het water in deze zogenaamde tank trekt zowiezo beestjes aan die op zoek zijn naar water, bescherming of een plekje om eitjes te deponeren ed. Ik heb alleen gelezen over de wasachtige stof waarmee de bladeren bekleed zijn. Insecten pootjes hebben hier heel slecht houvast op of vormt "vlokjes" die makkelijk loslaten zodra een beestje erop landt. Brocchinea reducta produceerd het verteringsenzym phosphatase en bacterien helpen bij de vertering. Bij Catopsis is enzymproductie nog niet bewezen. Brocchinea lokt insecten door UV reflectie van het blad, het water geeft ook een zoete geur af.
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-

Tijmen

Bericht door Tijmen » 12 dec 2012, 13:17

kijk daar heb ik wat aan! bedankt!

John

Bericht door John » 20 jan 2013, 17:36

Er zijn nog de nodige vragen die open staan over het hoe en wat bij Carnivore Bromelia's en ik heb ook gehoord over een ander soort Brochinia dat mogelijk vleesetend is, terwijl er vraagtekens zijn bij B. reducta en B. hechtioides. Deze twee zijn in de praktijk niet altijd even makkelijk uit elkaar te houden dus is de vraag of het twee verschillende verschijningsvormen van een soort zijn of toch twee (info Stewart Mc Pherson).

Delen van het blad van Brocchinea refleren inderdaad UV licht en verder zijn de bladeren vrij opvallend gekleurd, vooral aan het uiteinde. Verder bevatten de bladeren een poederachtige waslaag die er waarschijlijk voor zorgt dat de prooi makkelijker in de (zoetgeurende) vloeistof valt.
De vertering van de prooi is, in ieder geval bij B. reducta, (deels) enzymatisch.

Ook Catopsis lijkt gebruik te maken van UV refelexie (via een poeder) en heeft poederige was op een deel van de bladeren (net als bij Brocchinia) en zorgt voor een bijzonder glad oppervlak waar insecten uiteindelijk geen grip meer op hebben. Verterings enzymen zijn (nog) niet aangetoond voor Catopsis, wel is de vloeistof licht zuur. Waarschijnlijk vindt de vertering plaats door autolyse (het uit zich zelf oplossen door de eigen enzymen van de prooi) van de prooi in combinatie met de "infauna" (de insecten, protozoa, bacterieen, schimmels etc) van de plant.

De bovengenoemde Bromelia's zijn beduidend attractiever voor insecten dan andere Bromelia's.

Tijmen

Bericht door Tijmen » 20 jan 2013, 21:37

ook bedankt
Laatst gewijzigd door Tijmen op 14 apr 2013, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 20 jan 2013, 21:43

John schreef:Er zijn nog de nodige vragen die open staan over het hoe en wat bij Carnivore Bromelia's en ik heb ook gehoord over een ander soort Brochinia dat mogelijk vleesetend is, terwijl er vraagtekens zijn bij B. reducta en B. hechtioides. Deze twee zijn in de praktijk niet altijd even makkelijk uit elkaar te houden dus is de vraag of het twee verschillende verschijningsvormen van een soort zijn of toch twee (info Stewart Mc Pherson).

Delen van het blad van Brocchinea refleren inderdaad UV licht en verder zijn de bladeren vrij opvallend gekleurd, vooral aan het uiteinde. Verder bevatten de bladeren een poederachtige waslaag die er waarschijlijk voor zorgt dat de prooi makkelijker in de (zoetgeurende) vloeistof valt.
De vertering van de prooi is, in ieder geval bij B. reducta, (deels) enzymatisch.

Ook Catopsis lijkt gebruik te maken van UV refelexie (via een poeder) en heeft poederige was op een deel van de bladeren (net als bij Brocchinia) en zorgt voor een bijzonder glad oppervlak waar insecten uiteindelijk geen grip meer op hebben. Verterings enzymen zijn (nog) niet aangetoond voor Catopsis, wel is de vloeistof licht zuur. Waarschijnlijk vindt de vertering plaats door autolyse (het uit zich zelf oplossen door de eigen enzymen van de prooi) van de prooi in combinatie met de "infauna" (de insecten, protozoa, bacterieen, schimmels etc) van de plant.

De bovengenoemde Bromelia's zijn beduidend attractiever voor insecten dan andere Bromelia's.
John, is er dan wel aangetoond dat de plant de voedingsstoffen opneemt vanuit de 'bekers' ?
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

Plaats reactie