Wel of niet tuin turf?

De Venus Vliegenval

Moderator: Bestuur

Wel of niet tuin turf?

Berichtdoor vvvnut » 26 jun 2018, 10:05

Ik zit met een klein "logistiek" probleem........... ik woon nogal afgelegen, heb geen auto en het eerst volgende uin centrum is 20 km verderop. Je voelt hem al aan komen.

Mijn plantjes staan nu op natuurlijk veen (zelf afgegraven in een veen gebied in de buurt) en dat gaat prima, ze hebben het naar hun zin, 1 vvv heeft een bloemstengel, vormen veel vangers dus dat gaat allemaal prima.
Maar ik wil graag een paar (kleinere) moerassen gaan bouwen en om nu steeds op en neer te fietsen tot ik 100 lieter heb of zo gaat me iets te ver. ;)

In het dorp hiero heb ik ALLES om te beginnen met de bouw behalve turfstrooisel maar wel tuinturf. Ik heb gekeken op de zak en er staat inderdaad op dat er "geen toegevoegde meststoffen" in zitten, dat het zuur is en dat het komt van de diepere lagen van het veen.

Nu hoor ik veel mensen zeggen geen tuinturf te gebruiken en anderen zeggen weer dat dat wel kan.........en ik kan ook geen echt duidelijk antwoord vinden op het web of het nu wel of niet te doen.

Ik ben in deze post op zoek naar ERVARINGEN met tuinturf en perlite zowel positief als negatief. Ben erg benieuwd.
vvvnut

Re: Wel of niet tuin turf?

Berichtdoor starsfighter » 26 jun 2018, 18:44

Ik heb zelf turf (strooisel) van DCM. Dus kan er niet echt over meespreken.

Maar als ik wat opzoek, lijkt me beide wel te kunnen? Hebben ongeveer dezelfde specificaties.
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/ ... f-turfmolm
Mvg,
Ewoud

Growlist
starsfighter

Berichtdoor Wouter Noordeloos » 27 jun 2018, 10:04

Nee, geen tuinturf. Hier zitten toch kleine hoeveelheden voedings- en meststoffen in en dat is puur vergif voor veel vleesetende planten. Bovendien is mijn ervaring dat de diepere lagen veen de kleur van de turf meer zwart is dan de lichtbruine turf/veen en dat houd in dat dit sneller dichtslaat ivm de lichtbruine turf en het dichtslaan van het grondmengsel vinden vleesetende planten zeker niet lekker

Turfstrooisel icm perliet is nog altijd het beste grondmengsel dat je kan gebruiken voor Vliegenvallen.

Take care,

Wouter
Wouter Noordeloos

Berichtdoor vvvnut » 28 jun 2018, 10:31

Bedankt voor de input :)

Aangezien ik iemand van de praktijk (ervaringen) ben heb ik het volgende gedaan:

Klein mini moerasje gemaakt met tuinturf gemengd met scherp zand (silica zand) en afgedekt met een laag spaghnum en hier 3 bladstekjes in gedaan en het geheel in een klein kasje geplaatst met voldoende circulatie. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

PS: Indien ik foto's wil laten zien moet ik dat dan doen via een foto uploader (zoals imgur)? Ik zou graag wat foto's van mijn planten willen laten zien. :)
vvvnut

Berichtdoor starsfighter » 29 jun 2018, 22:34

jep, een foto uploader en dan kan je de link plaatsen met BBcode..

Mja, weet niet of je het resultaat gaat kunnen bepalen aan de hand van bladstekken ;)
Mvg,
Ewoud

Growlist
starsfighter

Berichtdoor vvvnut » 01 jul 2018, 18:59

starsfighter schreef:jep, een foto uploader en dan kan je de link plaatsen met BBcode..

Mja, weet niet of je het resultaat gaat kunnen bepalen aan de hand van bladstekken ;)

Ja dat dacht ik al van die uploader. Zal es kijken of ik iets kan vinden.

Over die bladstekjes in het mini moeras op (experimenteel) tuinturf: Mijn redernatie was die stekken komen op (of niet, lol) vormen worteltjes die vervolgens de tuinturf in gaan en dan kijken of ze het trekken............ik had niet veel zin (lees: Leek me niet zo verstandig) om een volgroeide plant over te zetten en vervolgens het risico lopen deze te verliezen.........dus daar kan je toch resultaat aan bepalen?
vvvnut

Berichtdoor dikkop » 03 jul 2018, 16:31

Het probleem is dat een bladstek niet noodzakelijk succesvol is, dus kan het lijken alsof de turf niet goed was terwijl het eigenlijk de stekken waren die niet 'stekbaar' waren. Nu, die tuinturf lijkt mij geen probleem, zelfs als er sporen van meststof in zouden zitten zal de impact daarvan op de planten zeer beperkt blijven. Zo zwak zijn die vleesetende planten nu ook weer niet.
dikkop

Berichtdoor edwinlaan » 03 jul 2018, 18:41

Plant al jaren een deel van de planten in tuinturf + perlite.
Gaat prima, nu nog zeker 100 daarvan over en staan er schitterend bij.
Groet uit zonnig en droog Meppel
viridis digitos opus
edwinlaan

Berichtdoor vvvnut » 03 jul 2018, 18:55

dikkop schreef:Het probleem is dat een bladstek niet noodzakelijk succesvol is, dus kan het lijken alsof de turf niet goed was terwijl het eigenlijk de stekken waren die niet 'stekbaar' waren. Nu, die tuinturf lijkt mij geen probleem, zelfs als er sporen van meststof in zouden zitten zal de impact daarvan op de planten zeer beperkt blijven. Zo zwak zijn die vleesetende planten nu ook weer niet.

Daar kan ik wat mee. Weer wat geleerd, daarom toch maar even lid geworden. :) Thanks.
vvvnut

Berichtdoor vvvnut » 03 jul 2018, 18:57

edwinlaan schreef:Plant al jaren een deel van de planten in tuinturf + perlite.
Gaat prima, nu nog zeker 100 daarvan over en staan er schitterend bij.
Groet uit zonnig en droog Meppel

Top! Ik doe mijn best. Er komen vast nog wel wat meer vragen :D
vvvnut

Berichtdoor Tijmen » 23 jul 2018, 18:08

Je kan hier turfstrooisel bestellen https://www.hornbach.nl/shop/NATURADO-T ... tikel.html

Ik raad wel aan geen turf meer op te graven in Nederland, we hebben hier niet heel veel turf meer en opgraven bevordert vernietiging van natuurgebieden. Niet dat deze turf nou zo eco friendly is, maar hij komt ten minste van landen af met nog veel turf.
Tijmen

Keer terug naar Dionaea