Vleesetende plantjes

De Venus Vliegenval

Moderator: Bestuur

Vleesetende plantjes

Berichtdoor Diana75 » 23 jun 2014, 22:01

Hallo ik ben nieuw hier mijn naam is Diana.
Ik heb sinds kort vleesetenede plantje eentje met zo'n bekje met die haartjes of tandjes en eentje die heeft kleef blaadjes en daar komen fruitvliegjes op af. Weet niet of ik het in het goede forum blok heb neergezet .
Maar nou was mijn vraag wat eten ze allemaal en als ze eenmaal wat in hun bek hebben wanneer gaat die bek weer open van de bland.
Hoop dat u me kunt helpen.
Vriendelijke groet, Diana
Diana75

Re: Vleesetende plantjes

Berichtdoor RyanB » 23 jun 2014, 22:56

Welkom Diana op dit forum! hopelijk kan je hier je gedachtes over je planten kwijt!

Die ene met zo'n bekje en haartjes heet een venus vliegenvanger. Hier kan je insecten in stoppen zoals: vliegen, spinnen en krekels. Afhankelijk van de grootte van het insect zal de 'val' variërende duur hebben dat hij dicht blijft. Bij mij duurt het vaak een weekje.

De andere met kleefblaadjes heet een drosera. Hier zijn heel veel verschillende foto's van! probeer wat dingen uit op het forum om te kijken hoe je foto's kan uploaden, dan kan men hier zien welke het is. Deze plant is vooral voor de kleinere insecten zoals fruitvliegjes, kleinere vliegen en muggen (zitten er bij mij iig vaak op). De tentakeltjes waar de druppels aan vast zitten, bewegen heel langzaam naar het insect toe, en het blad zal ook heel langzaam het insect omwikkelen. Dit duurt vaak een dag. Variërend welk soort je hebt, blijft dit blad wisselend lang opgekruld.

Het is echter wel heel belangrijk bij deze planten dat ze veel zon nodig hebben, en constant nat moeten staan met regenwater. Het geven van kraanwater kan wel, maar is niet aan te raden. De kalk die in het water zit, zal neerslaan waardoor de wortels gaan rotten... In het wild groeien deze planten in moerassen die zuur zijn, dus geen kalk.

Als er verder nog vragen zijn, kan je ze gerust stellen!

Ryan
M.V.G,

Ryan
RyanB

Berichtdoor henkg » 24 jun 2014, 05:19

Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Berichtdoor Tijmen » 18 jul 2014, 17:40

beide planten vreten alles wat klein is en leeft haha
na 2 dagen tot een week gaat de bek open (met prooi, zonder prooi dezelfde dag nog), een val gaat max 3 keer dicht voordat ie zwart wordt. De vallen voor de lol dicht laten slaan is dus slecht voor de vallen en het kost de plant veel energie.
Tijmen

Keer terug naar Dionaea