Voeren met droogvoer voor vissen

De Venus Vliegenval

Moderator: Bestuur

Voeren met droogvoer voor vissen

Berichtdoor orbinneke » 13 nov 2014, 10:42

Ik heb een Dionaea die zo goed als afgestorven was. Deze is na loop van tijd beginnen uitkomen, maar blijft heel klein.
Door een ander onderwerp hier op het forum ben ik te weten gekomen dat je deze planten kan voeren met gedroogde wormen (bloodworms en dergelijke) dat aan vissen wordt gegeven.
Hierdoor zouden ze sneller groeien. Maar omdat de valletjes zo klein zijn en je 1/3de van de val moet voeren, is het moeilijk om een wormpje erin te steken.

Nu mijn vraag: hoe voer ik dan met droogvoer? Moet ik dit oplossen met een druppeltje water en dan als een papje in de val leggen?
OF: Een soort paté van maken en een klein bolletje in de val steken?
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.
orbinneke

Re: Voeren met droogvoer voor vissen

Berichtdoor marcel » 13 nov 2014, 12:08

Voeren met droogvoer is meer geschikt voor drosera, pinguicula en sarracenia e.d...
Deze bevatten of zelf vocht of het blijft aan de lijmdruppels zitten en wordt herkend als voedsel door de samenstelling.
Een venus's vliegenval voeren is lastiger want of je het nu aanmaakt of niet...de val zal niet reageren.
Je moet het aanbrengen en dan met een stokje de haartjes kietelen zodat hij dicht gaat (1e sluiting, tandjes grijpen in elkaar) en dan door de tandjes heen doorkietelen zodat je tweede sluiting krijgt (bladdelen drukken tegen elkaar). Pas dan start het verteringsproces.
Geen idee of hij dan op droog voer reageert maar ik zou dat zeker eerst proberen omdat papjes gauw te vochtig zijn en dan schimmel en andere rot promoten.

Als ik zelf al voer (meestal niet, ze staan buiten) gooi ik er een pissebed ofzo in. Die heb je zo te pakken en beweegt zelf dus slaat hij zo dicht.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Berichtdoor orbinneke » 13 nov 2014, 12:35

Bedankt. maar het is omdat de blaadjes met valletje zo klein blijven, vallen van 0.5cm dat ik ze wou stimuleren om te groeien en nieuwe vallen aan te maken die misschien groter worden of zelfs normaal, zoals ervoor.
2-3cm vallen.

Maar wel misschien een goed idee om mijn pinguicula even bij te voeren, deze is ook in een mindere toestand geweest en heeft zich al goed herpakt.
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.
orbinneke

Berichtdoor marcel » 13 nov 2014, 17:11

Deze tijd van het jaar zal hij toch niet veel doen, het is rusttijd door lichtsterkte dus koel, niet kletsnat en niet voeren voor het voorjaar is sowieso beter.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Keer terug naar Dionaea