Vetblad sterft uit...

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Richard
Contacteer:

Vetblad sterft uit...

Bericht door Richard » 29 nov 2004, 06:43

:shock: Hey ventjes,

Vetblad in Nederland sterft uit :cry:

Richard
Groeten van Richard

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 29 nov 2004, 10:34

Klopt jah! Nederland is niet bepaald natuurvriendelijk...

Ries

Grunsven

Bericht door Grunsven » 29 nov 2004, 10:38

Inderdaad dit is al jaren bezig en het is een van de meest bedreigde planten in Nederland. Het was vroeger vrij algemeen op natte heidevelden en in beekdalgraslanden. Hiervan zijn nu zo'n 5 plekken overgebleven. En ook hier gaat hij ondanks goed beheer hard achteruit. Intensivering van de landbouw, verdroging en vermesting zijn de belangrijkste redenen.
Maar ook Lange zonnedauw (D. anglica) en Plat blaasjeskruid (U intermedia) doen het heel slecht in Nederland en staan net als Vetblad op Rode lijst 1. Bleekgeel blaasjeskruid (U ochroleuca) is sinds 1983 niet meer in Nederland gezien.

Roy

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 29 nov 2004, 17:25

Moeten we een clubje oprichten :P 'Behoud onze vleeseters!'

:lol:
Groeten van Richard

Grunsven

Bericht door Grunsven » 01 dec 2004, 13:52

Er wordt ontzettnde veel geinvesteerd in het behoud van vetblad en de soorten waarmee hij samen leeft. Het is echter allemaal symptoom bestrijding.
De ware problemen zijn de verdroging van Nederland en de uitstoot van ammoniak en NOx door industrie en verkeer. Dit komt op de grond terecht (rechstreeks of via regen) en bemest op die manier heel Nederland. Hierdoor groeien grassen enzo harder en bedekken het vetblad dan. om dit op te lossen moet je eigenlijk eerst de milieuproblemen in nederland oplossen.

Roy

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 01 dec 2004, 19:46

Maar de milieuproblemen in Nederland zijn simpelweg 'onoplosbaar'. Dat kost allemaal te veel geld, en daar draait alles om in ons kleine landje, jammer genoeg. Verder ligt het niet alleen aan Nederland, maar oon aan de omliggende landen zoals België en Duitsland. Maar eigenlijk moet gewoon de hele wereld aangepakt worden, en dan met name de VS.

Groetjes,

Ries

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 02 dec 2004, 07:04

Goed gezegd allemaal :mrgreen:
(Y)
Groeten van Richard

Wim Geraedts

Bericht door Wim Geraedts » 01 feb 2005, 20:25

Jongens, jongens toch,

Wat een drukte om P. vulgaris in Nederland. De ergste achteruitgang hebben we alweer gehad. Door de nieuwe natuurontwikkeling zijn er diverse nieuwe vindplaatsen bij gekomen. Ik ken er minstens tien. Enkele zelfs met honderden planten. En er komen er nog meer bij. Vrijwel alle plekken zijn ontstaan door het afgraven van landbouwgrond. Blijkbaar zaten er nog zaden in de bodem of heeft iemand met laarsen grond uit Frankrijk meegenomen. Wie zal het zeggen. Ik bagateliseer de achteruitgang beslist niet, maar het is verre van waar dat de soort gedoemd is te verdwijnen uit Nederland. Ik heb in elk geval goede hoop dat in Twenthe, Achterhoek en de Veluwe nog/weer Vetblad is en blijft.

Het is waar dat verdroging en vermesting een rol hebben gespeeld bij de achteruitgang. veel belangrijker echter is de ontginning van terreinen ten behoeve van de landbouw.

Er zal nog heel veel werk verzet moeten worden om de soort echt uit de gevarenzone te halen, maar zo pessimistisch als jullie ben ik beslist niet.

Wim

P.S.

En, nee ik ga niet verklappen waar ze staan en nee, ik ga geen excursie organiseren. Daar zijn ze nog steeds te kwetsbaar voor.

Wim

marcel

Bericht door marcel » 01 feb 2005, 21:23

Maar wellicht wel een paar mooie foto's en een verhaaltje voor ons ledenblad Wim? :)

Marcel

Grunsven

Bericht door Grunsven » 02 feb 2005, 09:30

Het is inderdaad waar dat op het moment vetblad op een aantal plekken opkomt door grootschalig ingrijpen. Dit voorkomen is echter meestal van zeer korte duur. Stikstof depositie doen dit soort plekken snel vergrassenen, je kunt vetblad dan alleen behouden door regelmatig rigoreus (dus kostbaar) in te grijpen.

Roy

Wim Geraedts

Bericht door Wim Geraedts » 02 feb 2005, 13:08

Roy,

Dan ken jij andere plekken dan ik. Er zijn diverse plekken waar de soort zich nog steeds uitbreid. Kleinschalig plaggen (op de vierkante meter) houdt het Vetblad daar in stand, soms al meer dan tien jaar. Door natuurontwikkeling in de nabijheid en uitleggen van maaisel krijg je een heel mooi resultaat. Het is waar dat vegetatieontwikkeling een bedreiging kan vormen op termijn. De enige plekken waar door alleen maaien de soort in stand kan worden gehouden in Nederland is bij bronstroompjes en paadjes daar dichtbij. Hier is de succesie traag genoeg. Op alle overige plekken verdwijnt de soort na verloop van tijd, vroeger en ook nu nog. Ook in het buitenland in niet vermeste en verzuurde situaties is dit zo. Het is en blijft een heel kritische soort, die overal alleen maar kan blijven bestaan door drie dingen: kwel, betreding en/of het vrijkomen van of blijvend aanwezig zijn van open plekjes met weinig of trage vegetatiesuccessie.
In Nederland waren er vroeger veel meer kwelplekken en werd er veel meer kleinschalig geplagd, maar ik toen was de soort beslist niet gewoon.

Ik zal eens kijken of ik een mooi verhaal ervan kan maken voor het tijdschrift.

Wim

marcel

Bericht door marcel » 02 feb 2005, 19:11

Dat zouden we allemaal op prijs stellen Wim.

Marcel

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 03 feb 2005, 16:29

Idd kan niet wachten op het mei-nummer :D
Groeten van Richard

Plaats reactie