Niet gezonde ping?

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Pieter P

Niet gezonde ping?

Bericht door Pieter P » 06 sep 2006, 17:00

Ik heb al heel lang, ong. 1,5 jaar of mssn iets langer een Pinguicula. Welke dat weet ik nog steeds niet, omdat na dat ik m gekocht heb bij t tuincentrum, hij nooit meer heeft gebloeid :? !

Ik heb m licht gezet, donker gezet, vochtig gezet, nat gezet, minder nat gezet, en nu staat ie weer op de vensterbank in een schoteltje. Ze splitsen regelmatig in 2e en gaan dan weer dood op een paar na. De bladeren wijzen allemaal omhoog (iets wat niet zo was toen ik m kocht) en vormen nooit een bodemrozet. Ook zijn ze behoorlijk bleek. Wortels hebben ze ook amper, maar dat hebben geloof ik wel meer pings?

Ik heb een mengsel van turf en spaghnum, verhoudingen, 3:1 of 2:1.

Ik vind het toch wel jammer en wil wel graag weten wat ik kan verbeteren. Is het het substraat, de standplaats, vochtigheid/waterniveau? :(
-------------------------

Groet, Pieter

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 06 sep 2006, 18:13

Hoe nat hou je de plant? Tuincentrum Pings zijn erg gevoelig voor wortelrot. Deze kun je het beste gewoon vochtig houden, zeker niet te nat.

Dat ze weinig wortels hebben is normaal. Ik vind het behoorlijk irritant want je krijgt die dingen nooit vast in de grond als je ze ompot!

Pieter P

Bericht door Pieter P » 06 sep 2006, 23:52

Dan denk ik dat het probleem erin ligt dat ik ze te nat heb. Toch heb ik volgens mij gelezen dat Mexicaanse pings best nat mogen staan in de handleiding hier op t forum? Ik ga er iig wel van uit dat het een Mexicaanse ping is?! Winterharde worden toch niet verkocht in t tuincentrum? Volle zon is wel ok?

Groet, Pieter

marcel

Bericht door marcel » 07 sep 2006, 17:09

Volle zon is best als er genoeg water is in het groeiseizoen. In de winter minder water en koeler, zomers schotel met laag water van een cm of 1,5 a 2.
Wat het probleem zou kunnen zijn is dat je grond teveel dichtslaat. Pure turf slaat dicht en ook sphagnum houdt veel vocht vast. Probeer er eens een schepje grof (maar wel gewassen) zand door te doen.

Marcel
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Pieter P

Bericht door Pieter P » 07 sep 2006, 19:51

Wat voor zand kan ik dan het beste gebruiken? Rivierzand? of mocht dat juist niet?

Groet, Pieter

marcel

Bericht door marcel » 07 sep 2006, 20:10

Het belangrijkste is dat het niet te fijn is (want dat slaat ook dicht) en geen kalk (schelpen) of andere verontreinigingen bevat.
b.v grof speelzand of brekerzand

Marcel
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Pieter P

Bericht door Pieter P » 07 sep 2006, 23:41

ja, dat is wel logisch. Ok, bedankt:)!

Groet, Pieter

Pieter P

Bericht door Pieter P » 06 apr 2007, 10:03

Hey,
ben net langs het tuincentrum geweest omdat ik me moeras aan het opknappen ben en d'r zand doorheen wil doen. Daar zeiden ze dat er wel kalk in brekerzand zit. Neem aan dat er dan niet zodanige grote hoeveelheden inzitten dat het slecht is?

Groet, Pieter

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 06 apr 2007, 12:14

Het is verstandig om het brekerzand en andere zandsoorten, maar ook perliet van te voren even te wassen met regenwater. Ik doe het altijd in een grote emmer met regenwater...

Pieter P

Bericht door Pieter P » 06 apr 2007, 16:48

oke. tnx voor de tip :)

Groet, Pieter

martijn

Bericht door martijn » 06 apr 2007, 23:31

Ries van Ool schreef:Het is verstandig om het brekerzand en andere zandsoorten, maar ook perliet van te voren even te wassen met regenwater.
Waarom eigenlijk?
adios
martijn

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 07 apr 2007, 16:47

Pieter P schreef:Hey,
ben net langs het tuincentrum geweest omdat ik me moeras aan het opknappen ben en d'r zand doorheen wil doen. Daar zeiden ze dat er wel kalk in brekerzand zit.
Daarom ;)

Iwein

Bericht door Iwein » 09 apr 2007, 20:18

mbt het zand: dikwijls vind je stukjes schelp in het zand van de tuincentra. die kan je er niet uitwassen en ze zullen geleidelijk toch kalk afgeven. Dus opletten daarop.

wbt de kleine wortels: mijn ervaring is dat hoe natter je de pings zet, hoe minder moeite ze doen om wortels te maken. beter is ze niet altijd nat te laten staan, dan groeien de wortels wel dieper in het substraat.
veel groeiplezier,
Iwein
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NIEUWSBRIEF inschrijven: http://eepurl.com/EwUfz
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
overzichtje van wat er in de serre staat.

Pieter P

Bericht door Pieter P » 18 apr 2007, 18:41

Klopt iwein. Ik heb nu inderdaad pings die wel vaststaan. Ik denk niet dat deze minder nat staat, wel krijgt hij veel meer licht. Ik denk wel dat je een punt hebt wat betreft hoe nat ze staan.

Wat betreft het zand...
Als je het eenmaal uitspoelt, dan ben je blij dat je dat gedaan hebt! :shock: Allemachtig, wat komt daar een troep vanaf, het schuim staat erop! Het zou best kunnen dat dit gewoon heel fijn zand/stof is ofzo, maar toch.
Naja, mijn moerasje ziet er weer mooi uit is onkruid vrij. Deze keer maar wel elke week bijhouden en zorgen dat het er mooi uit blijft zien :D

Groet, Pieter

Plaats reactie