Knolletjes van P. grandiflora

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
wouter Noordeloos

Knolletjes van P. grandiflora

Bericht door wouter Noordeloos » 02 jan 2005, 18:48

Dag vleeseters,

als eerste iedereen een gelukkig 2005 gewenst.

Vandaag ben ik begonnen met het verzamelen van alle kleine gemmae van Pinguicula grandilfora. Na een hele middag heb ik er ca. al 400 opgepot.

Je kunt het beste de moederknop uitgraven met een homp grond erbij. Verwijder dan de rest van alle grond rondom de moederknop. Je zult dan alle knolletjes zien zitten.
Zeker een soort als p. grandiflora is zeer gul met deze knolletjes, zodat je binnen 3 a 4 jaar honderden planten kunt hebben.
Ook de hele kleine knolletjes zet ik appart bijelkaar in een pot, zodat ik volgend jaar ze weer kan verspenen. Deze knolletjes zullen binnen 2 a 3 jaar volwassen zijn.

Take care,

Wouter

joen ophalvens

Bericht door joen ophalvens » 06 mei 2005, 17:34

hay , dit is wel leuk zeg !!!
trekt p.grandiflora zich terug ofzo in de winter ???
wat is dit dan , een groen knolletje met daaraan ondergronds vele kleine knolletjes ?? komen deze sneller uit dan zaad ? of is het hetzelfde principe van zaad , of komen ze sneller uit en groeien ze ook heel snel als ze zijn uitgekomen ?

groetjes joen :wink:

Wim Geraedts

Bericht door Wim Geraedts » 07 mei 2005, 14:53

Joen,

In de winter sterven de bladeren van "onze" Europese pinguicula's af (de wortel trouwens ook, behalve bij P. alpina). Alle kracht gaat dan in de vorming van winterknoppen zitten. Meestal is dit er maar een, maar bij sommige soorten kunnen dit er ook meerdere zijn. Daarnaast worden zogenaamde broedknoppen gevormd. Deze zitten aan de basis van de winterknop. Dit kunnen er tussen de een en 80 zijn, afhankelijk van de kracht van de plant en van de soort. Vermeerdering door zaden kan ook maar duurt meestal enkele jaren langer voordat je een volwassen plant hebt. Met broedknoppen gaat het wat sneller. Bij sommige soorten heb je na twee jaar weer een bloeiende plant, bij andere duurt het wat langer.

groet,

Wim

joen ophalvens

Bericht door joen ophalvens » 07 mei 2005, 17:27

ak dan , thanks voor de uitleg ! :lol: :wink:
grandiflora is dan zo een die wel gemakkelijk gaat en die gemakkelijk meerdere knolletjes aanmaakt als ik het versta ?
ik heb nu een grandiflora gekocht van marc verdyck en in carniflora ga ik er zeker nog kopen , dus ik vind het wel spannend voor in de winter.

8)
groetjes joen

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 12 mei 2005, 20:42

Hoi Wim en Jeroen,

P. grandiflora is zeker zeer gul met knolletjes. Ik heb er ondertussen honderden! En ca. 80 van hen bloeien nu, dus aanstaande juni kan ik nog een grote hoeveelheid zaad aanbieden.

Wim heeft wel gelijk met het feit dat je winterharde Pinguicula's veel beter en makkelijr via de gemmae kan vermeerden. Het enige wat je hoeft te doen is de grond te verwijderen ronddom de moederknop die in winterrust is en je ziet dan de kleine knolltjes zitten. Als je die appart oppot ben je er.

Take care,

Wouter

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 14 mei 2005, 20:00

Hey Wouter!

Verkoop je de knolletjes ook al, of zijn ze nog te klein? Ik vind ze wel leuk :)
Groeten van Richard

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 16 mei 2005, 17:12

Hoi Richard,

Hoeveel wil je er hebben? Ik heb enkele tientallen planten die nu allemaal bloeien en groot genoeg zijn voor de verkoop.

Alle afgelopen weken waar we waren met verkoopstands had ik een hele verzameling mee voor de verkoop. Ben jij niet langs geweest?

Aanstaande zaterdag staan we in Oostvoorne met een informatie- en verkoopstand. Hierbij zal ik een grote hoeveelheid bloeiende Pinguicula grandiflora's meenemen.

Take care,

Wouter

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 16 mei 2005, 17:29

Hoi Wouter!

Ja, ik was er toen :) Ik had alleen niet genoeg geld bij me, anders had ik er wel wat gekocht, ik had die rotundifolia gekocht toen.
Ik ga niet naar Oostvoorne, vind ik eerlijk gezegd iets te ver, kun je grandiflora's ook kopen bij Carniflora?
Groeten van Richard

Tieme

Bericht door Tieme » 14 jun 2005, 11:59

hoe haal je die knolletjes eraf? en hoe weet je wanneer je dat kan doen? gewoon als de hele plant in winterrust is?

Plaats reactie