Roodbladige P. vulgaris

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Norion

Roodbladige P. vulgaris

Bericht door Norion » 08 okt 2006, 22:04

In Noord Engeland groeit deze vorm tussen de normale vormen in. De rode groeien meestal in groepjes (vegetatief vermeerdert) maar soms ook dwars door de gelig groene heen.
Afbeelding
Het ligt dus niet aan de grond of Licht intensiteit.

Mijn vraag is dit iets raars? Want ik had het nog niet eerder gezien.

Groeten

Norion

marcel

Bericht door marcel » 09 okt 2006, 16:55

Het is in ieder geval een zeldzaamheid. Een enkele keer kleurt een plant rood door veel licht, maar dit lijkt mij duidelijk iets anders.

De enige andere keer dat ik een foto heb gezien is hier:

http://www.geocities.com/RainForest/276 ... uicula.htm

en die planten zijn duidelijk minder rood.

Ik ben ergens wel benieuwd of zo'n plant ook in cultuur kleurecht blijft (maar uiteraard gaan we geen planten uit de natuur halen dus blijf ik maar even nieuwsgierig).

Hou de locatie maar goed geheim, want anders zijn ze zo weg. Daar hebben onze Italiaanse collega's hele nare ervaringen mee (Pinguicula poldinii).

Marcel

(Uiteraard geloof ik heilig in onze leden en geregistreerde gebruikers, maar in principe kan iedereen dit lezen als gast dus ik pleit nog maar eens voor voorzichtigheid met dit soort zaken :wink: )
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Norion

Bericht door Norion » 09 okt 2006, 19:34

Hallo Marcel.

Ok ik zal het geheim houden. (niet dat er niet genoeg staan hoor)

Pinguicula vulgaris is in Engeland niet zeldzaam en dus ook niet beschermd.
Maar al zou die beschermd zijn dan is dat voor veel mensen des te meer een reden om deze te zoeken.

Die link die jij daar hebt gegeven had ik al gezien op mijn zoektocht naar rode P. vulgaris. en was ook niet echt onder de indruk van de kleur.

Het lijkt mij ook onlogish dat deze plant rood is gekleur door de zon want meestal worden p. vulgaris en P. grandiflora juist geler in een hogere licht intensiteit.

Deze planten bezitten dus duidelijk een anders soort pigment welke (net als die van Dionea en drosera's) donkerder wordt bij meer licht.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik niet geloof in de strikte 'Niks uit de natuur haal regel'.

Iedereen die ik ken heeft Drosera intermedia of rotundifolia heeft heeft deze of zelf eigenhandig uit de natuur gehaald of van iemand gekregen die dat heeft gedaan.

Ooit. en dan praat ik over lang geleden. heb ik mijn eigen intemedia's als zaad verzameld op vakantie in Friesland (Ik wist toen nog niet dat ze bij mij in de buurt ook massaal voorkomen)
Dit zaad heb ik gezaaid en er kwamen niet zoveel plantjes op. maar toen jaar na jaar na jaar. werden het er zoveel dat ik ze aan Jan en alleman moest weggeven en ze zelf weg wiedde.

Dit zal wel weer niet mogen. Maar elke simpele ziel weet zelf ook dat dit geen enkele gevolg had voor de natuur.

Dit tot tegenstelling wat onze vrienden van natuurbeheer doen. (loeiende tientonwegende uierdragers los laten)

Dit plekje bij mij in de buurt waar ook intermedia groeide as ooit een paradijsje met 4 vindtplaatsen van deze soort. op 3 van deze vindtplaatsen zijn ooit koeien uitgezet om de boel te verschralen. (wat men doet door ze hier rijkelijk bij te voeren)
en daar zijn de intermedia's inmiddels verdwenen. (op een zielige ondergedoken plant na).
Dit had misschien te maken met het feit dat de koeien de tere oevers van de vennetjes vertrapte tot een Nutella achtige substantie of misschien vonden de plantjes de veelkleurige olie laag op het water niet zo leuk.

Gelukkig was de rijktse vindplaats nog niet vernield. (de grond is hier leterlijk rood voor vierkante meters).
maar omdat dit stukje natuur natuurlijk ook onderhouden moet worden hebben ze hier sinds vorig jaar ook uit gezet. Ik ben nog niet wezen kijken want ik vrees het ergste.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat wij als verzamelaars als boemannen worden gezien maar uiteindelijk als een gigantishe wijdverbrijde genenbank onwetend de natuur in stand houden.

Omdat ik uit de orchideeen wereld kom (welke al wat langer bezig is met dit soort ongein) weet ik hoe het soms gaat. En dat diverse soorten nu hun bestaan nog te danken hebben omdat ze ooit illegaal verzameld zijn.

Als je echt heel strikt wil zijn tegen dingen uit het wild dan kun je je niet bezig houden met een hobby als dit. Omdat alles oorspronkelijk uit de natuur komt. Moeten Botanishe tuinen gesloten worden. Omdat ook hun planten oorspronkelijk uit de natuur komt. En mag je niets meer eten omdat al onze voedings middelen oorspronkelijk uit de natuur komt.

Ps. mijn rotundifolia's zijn trouwens uit zichzelf opgekomen.

Iwein

Bericht door Iwein » 11 okt 2006, 20:51

beste,
prachtig rode plant!

och effe inpikken en de zaadbanken verdedigen: niet iedereen heeft zijn plantjes uit het wild gepakt hoor.
Zaden van bvb intermedia en anglica komen massaal in zaadbanken voor zonder dat ze uit het wild geroofd zijn.

Als je er bovendien de site van het ICPS op naslaat kan je lezen wat aanvaard wordt als 'verzamelen'. Zolang je uit een grote populatie planten slechts een heel klein aantal zaden weghaalt, is de kans op schade miniem.
Planten weghalen wordt algemeen afgeraden.
veel groeiplezier,
Iwein
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NIEUWSBRIEF inschrijven: http://eepurl.com/EwUfz
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
overzichtje van wat er in de serre staat.

marcel

Bericht door marcel » 11 okt 2006, 21:31

Correct Iwein,
maar dan is het nog beter om niet met de locatie te strooien en dat 1 persoon een zeer bescheiden hoeveelheid zaad oogst. helaas zijn er nog te veel "liefhebbers" die eerder vesrtoren/vernielen dan verantwoord een soort/vorm introduceren in cultuur. we kennen allemaal meer voorbeelden van hoe het niet moet als hoe het wel moet :cry:

Marcel

Danny...

Bericht door Danny... » 12 okt 2006, 03:27

Goed,

Dan zal ik hier maar eens flink met de botte bijl gaan hakken, want mijn haren staan overal overeind door dit figuur...

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat wij als verzamelaars als boemannen worden gezien maar uiteindelijk als een gigantishe wijdverbrijde genenbank onwetend de natuur in stand houden.

Ook ik zie "Ons verzamelaars" als boemannen als het om verzamelen van planten uit het wild gaat.
De natuur in stand houden(in ieder geval onze plantengroep) kan ook prima middels steriele kweek, sexuele of asexuele vermeerdering etc.etc.

Omdat ik uit de orchideeen wereld kom (welke al wat langer bezig is met dit soort ongein) weet ik hoe het soms gaat. En dat diverse soorten nu hun bestaan nog te danken hebben omdat ze ooit illegaal verzameld zijn.

Wat wil je hier nu mee zeggen??
Dat we blij moeten zijn dat diverse soorten er nu nog zijn door het ooit illegaal uit de natuur halen?
Mischien was het wel beter als de diverse soorten niet gered waren geweest, en dat er dan eens flink drukte gemaakt word over hoe het voorkomen had kunnen worden!!(het aanpakken van figuren die jouw mening delen dus)
Dit is nog altijd beter als achteraf een beetje lopen gnuiven over hoe illegale praktijken toch nog ergens goed voor waren!!(want dat zijn ze nooit)

Als je echt heel strikt wil zijn tegen dingen uit het wild dan kun je je niet bezig houden met een hobby als dit. Omdat alles oorspronkelijk uit de natuur komt. Moeten Botanishe tuinen gesloten worden. Omdat ook hun planten oorspronkelijk uit de natuur komt. En mag je niets meer eten omdat al onze voedings middelen oorspronkelijk uit de natuur komt.

Wat is dit nu weer voor een onzin!!
Waarom kan een hobby als de onze niet bestaan zonder de natuur leeg te halen??
Middels het opkweken van zaden kan prima plantvermeerdering bewerkstelligd worden, met over langere tijd genomen een groot genoeg aanbod om een ieder van planten te voorzien.
Maar je zult maar geen geduld kunnen opbrengen om een plant uit zaad groot te krijgen(laat staan dat je er de kunde voor hebt), en het is natuurlijk veel makkelijker om een plant uit de grond te halen en in een pot te plaatsen...
En waar haal je de wijsheid vandaan dat de planten in de botanische tuinen uit het wild komen??
Onderbouw het maar eens!, in plaats van hier een hele preek te houden over hoe zielig de "Niets uit de natuur" regel wel niet is!

En wat heeft ETEN in godsnaam met onze hobby te maken?

Weet je wat ik denk?

Ik denk dat je gewoon een zielig, gefrustreerd en hypocriet figuur bent met een enorm bord voor z'n kop,dat graag zijn nimmer aangehoorde mening even wilde lozen, en dat voor het gemak maar even deed op een forum van hobbykwekers waarvan het toch wel globaal bekend is dat ze FEL tegen deze ideen zijn.

Dit alles uiteraard gecamoufleerd door een topic te openen over een plant waarin het meerendeel van onze leden buitengewoon geintreseerd is, en op die manier in ieder geval een discussie op gang krijgt.

Overgoten met een sausje van zelfingenomenheid terwijl je over je zojuist geroofde en keurig opgepotte "Rode Vulgarissen" uitkijkt en al rukkend stiekum hoopt op een reactie zoals je die nu van mij krijgt.

En je krijgt hem, aandachtsrukker!!!!

Weet je,

Ik ben nogal radicaal ingesteld.
Daar kan ik niet zo veel aan doen, het komt door mijn werk.
Ik werk namelijk dagelijks met criminaliteit in al zijn voorkomende facetten en gezichten.
Of het nu gaat om diefstal,vernieling,fraude,vervalsing, moord of illegale praktijken, mijn mening is "Tegen de muur, en kogel erdoor".
En dat geld dus ook voor de kortzichtige figuren als plantenrovers en andere gelijkgestemden...
Jullie zijn er deels de oorzaak van dat de natuur naar de verdommenis gaat!!, en het kan niet zo wezen, dat mocht een soort in de natuur uitsterven en door roof zijn er nog een aantal over dat hier nog eens eer voor opgestreken word ook...hoe denk je dat de wereld in elkaar zit mafkees??

Helaas leven we in een land waarin alles met de mantel der liefde bedekt word(sommige uitzonderingen daargelaten), en zal dit (voorlopig) niet snel gebeuren, en wees er maar blij mee.

Ik kan je in ieder geval wel vertellen, dat MOCHT je toch ooit de onfortuinlijke pech hebben dat ik je ergens tegenkom terwijl je net voorovergebukt een nieuwe aanwinst uit de grond rukt, je over een goeie 50.000 jaar een wereldberoemd persoon word!
Ze vinden dan namelijk des wereld's allereerste, perfect geconserveerde,"Nutellalijk"!

Oftewel:

Joh!, pas je een beetje aan okee?
We zijn nogal fanatiek overtuigd van het "Foute" van planten uit het wild halen.
Dus als je mening hierover anders is, prima!, maar hou die dan voor je allright?

O ja,

Welkom op ons forum...(maar niet heus)

martijn

Bericht door martijn » 12 okt 2006, 08:35

ik sluit me bij je aan danny
adios
martijn

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 12 okt 2006, 13:11

Danny,

Ik ben het in essentie met je eens, maar ik schaam me voor de manier waarop je hier tekeer gaat, en distantieer me bij deze, als mede-forumlid, van jouw bovenstaande reactie.

Verder vind ik wel dat er mensen mogen zijn die plantenmateriaal verzamelen en opkweken, maar dit moet een zeer selecte, en gecontroleerde groep zijn. Op deze manier kunnen nieuw gevonden planten verantwoord in cultuur en in de hobbykring terechtkomen, en zo is er geen reden, voor Jan en alleman, om zelf de natuur in te gaan, om te gaan verzamelen.

Ik vind dat we op een forum, ook normen en waarden hebben, en elkaar niet gaan uitschelden en met de dood bedreigen!
Met dit soort grove uitingen, vind ik dit forum opeens een stuk minder leuk worden.

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

Pieter P

Bericht door Pieter P » 12 okt 2006, 13:18

ik ben het ook met (het grootste deel en de essentie van) danny eens. Al zou ik t wat suptieler gezegd hebben :lol: Vind t ook wel een beetje grof :roll:

Ik ben, zoals pim ook zegt, van mening dat er wel uit het wild gehaald moet kunnen worden voor onderzoek en/of het in cultuur brengen van de plant. Dit uiteraard wel onder strikte voorwaarden en na het in 3-voud ingeleverd te hebben...zegmaar.
-------------------------

Groet, Pieter

Danny...

Bericht door Danny... » 12 okt 2006, 13:56

Jaja...

Wat een pittige reactie op een ZEER FOUT onderwerp al niet teweeg kan brengen he?

En het probleem van het altijd maar subtiele komt hier ook ineens bovendrijven..
Feit is, dat met altijd maar subtiele gedachten en manieren van uiten het vaak tergend lang duurt voor de boodschap overkomt :!:

Ik heb mijn post net nog eens teruggelezen, en hij is vrij heftig inderdaad maar het is wel hoe ik erover denk.
En ik weet zeker dat er meerderen zijn die zo denken, aleen die het nooit zullen toegeven en/of uiten middels geschreven/gesproken tekst.

Voor de duidelijkheid:

Ook ik vind het geen probleem dat er op gecontroleerde wijze zo af en toe materiaal uit het wild gehaald word.
Maar dan wel door overheids/weteschappelijk voldoende onderwezen en aangestuurde personen met de daarvoor juiste bevoegdheden.
En dus niet de plaatselijke Orchideeenkweker of vleesetende plantenkweker(waaronder ikzelf natuurlijk!), daarbij horend iemand met een aansprekende titel als "voorzitter van" of wie dan ook.

Het is duidelijk in het verhaal van deze persoon dat hij deze gouden regel moedwillig onderuit haalt, en er min of meer de spot mee drijft als zijnde belachelijk of onnodig.

Als je zonodig mensen bewust op de tenen trapt(hij was door Marcel al gewezen op het foute van deze actie's) en alsnog een lap text plaatst om duidelijk te maken dat het NIET erg is, dan moet je ook niet piepen als je een lap text in je gezicht krijgt van iemand die er fel op tegen is en dat er dan ook flink wat tenen geraakt worden is logisch.

Uiteraard ben ik natuurlijk helemaal niet van plan om deze persoon fysiek iets aan te doen, ik wil aleen niet dat deze discussie zich wekenlang voortsleept.
Ik wil gewoon dat ie lekker ergens anders zijn foute ideen gaat profileren, maar niet hier.
Ik zit er niet op te wachten om iedere keer als ik het forum doorneem weer en stukje aan te treffen waar ik me druk om moet maken.
Voor je het weet heb je 20 pagina's met nutteloze blabla, en die nemen allemaal ruimte in op de server die beter ergens anders voor gebruikt kan worden.

We zullen zien hoe de balans eindigd...

Uiteraard zal ik pas op de plaats maken als het bestuur dit als "Niet tactisch" bestempeld.
En ook eventueel excuses maken vind ik helemaal geen probleem...

Ik heb namelijk wel in 1! post compleet duidelijk gemaakt hoe het meerendeel er over denkt(maar nooit zal toegeven)...dit in tegenstelling tot de subtiele aanpak van 45 pagina's: ja, maar...ja,maar...ja,maar...

Danny...

P.S. en dan ga ik nu mijn pakje uit duitsland openmaken...12 nieuwe planten voor de collectie en ze komen niet uit het wild!!

Pieter P

Bericht door Pieter P » 12 okt 2006, 14:24

Weet je wat ik denk?

Ik denk dat je gewoon een zielig, gefrustreerd en hypocriet figuur bent met een enorm bord voor z'n kop,dat graag zijn nimmer aangehoorde mening even wilde lozen, en dat voor het gemak maar even deed op een forum van hobbykwekers waarvan het toch wel globaal bekend is dat ze FEL tegen deze ideen zijn.

Dit alles uiteraard gecamoufleerd door een topic te openen over een plant waarin het meerendeel van onze leden buitengewoon geintreseerd is, en op die manier in ieder geval een discussie op gang krijgt.

Overgoten met een sausje van zelfingenomenheid terwijl je over je zojuist geroofde en keurig opgepotte "Rode Vulgarissen" uitkijkt en al rukkend stiekum hoopt op een reactie zoals je die nu van mij krijgt.

En je krijgt hem, aandachtsrukker!!!!
Ik doelde vooral op dit stukje. Misschien is het wel zo. Maar het heeft niets met zaden/planten uit de natuur halen te maken. Afmaken op z'n daden. Ok. Op z'n persoon, mwha. En dat bedoelde ik met subtiel.

En tuurlijk heb je gelijk dat het misschien langer duurt met subtiliteit, maar het blijft wel en wat gezelligere sfeer houden op het forum. Bovendien hoeft subtieliteit helemaal niet met 'ja,maar' te zijn. Kan prima zonder.
-------------------------

Groet, Pieter

Danny...

Bericht door Danny... » 12 okt 2006, 15:46

Ik vraag me onderhand af wie er nu als eerste de "Gezelligheid/leukigheid" van dit forum verknalde...

Ik(middels een gepeperde reactie op)

of

Persoon(die hier gewoon doodleuk even komt melden dat planteroof niet erg is)

martijn

Bericht door martijn » 12 okt 2006, 16:33

Danny... schreef:P.S. en dan ga ik nu mijn pakje uit duitsland openmaken...12 nieuwe planten voor de collectie en ze komen niet uit het wild!!
welke planten? en heb je al foto's?
adios
martijn

marcel

Bericht door marcel » 12 okt 2006, 16:44

Heren,

Laten we het vooral gezellig houden.

Danny, we kennen je langer als vandaag en weten dat je het oprecht goed bedoeld, maar ietsje minder mag echt wel.
Ik ben er voor als nog niet van overtuigd dat de oorspronkelijke post slecht bedoeld was.
Het punt dat we heel voorzichtig moeten omgaan met het verzamelen van zaad (volkomen met Pim eens op dit punt dat het in beperkte mate wel zou moeten kunnen maar niet lukraak door Jan en alleman), in ieder geval geen planten moeten meenemen en dat we van onze forumleden een opstelling verwachten die hier op aansluit lijkt mij overduidelijk.

Zullen we het nu weer gezellig met elkaar hebben?

:( - > :lol:

Marcel

rudy de kort

Bericht door rudy de kort » 01 jan 2007, 22:04

Ooit heel lang geledenbegon dit verhaal met een roodbladige P.vulgaris
die gewoon opduikt tussen enkele andere groene of gele vormen.
De roodkleurige P.Vulgaris hebben een soort stof zeg maar antivries ontwikkeld om de koude winters beter te kunnen overleven. De donkere kleur trekt warmte aan. En wat kultuur betreft . Zet een groene en een roodkleurige in je kas . Na het voorjaar zie je enkel nog een zweem van rood op de roodkleurige plant om tegen de winter zijn rode kleur terug te krijgen.

mvg,

rudy

Plaats reactie