bladstek

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Egbert

bladstek

Bericht door Egbert » 15 jan 2007, 13:15

Toen ik mijn Pinguicula in een potje had gezet om binnen te zetten voor de winter, brak er een blaadje af.

Blaadje in de grond gezet en maar afwachten of er nieuwe scheuten kwamen. Na enkele weken zag ik inderdaad groene puntjes opkomen.
Naderhand las ik dat bladstek een veelgebruikte voortplantingsmethode is bij Pinguicula.

Fotootje:
Afbeelding

Leuk spul hè, die plantjes. :wink:

Pieter P

Bericht door Pieter P » 18 jan 2007, 16:48

hey bab!
dat gaat idd goed :) ff een opmerking. Krijgt je ping wel voldoende licht? Ze hebben namelijk heel smalle en lange bladeren, die naar boven gericht zijn en niet de brede bladen die meer opzij gericht zijn (waardoor je plantje ook niet 'omvalt') op het moment dat ze voldoende licht krijgen. Bij het rechter plantje zie je bij de onderste bladen wel de brede versie, zegmaar.
-------------------------

Groet, Pieter

Benyamin

Bericht door Benyamin » 18 jan 2007, 18:23

Ik weet zo niet welke Pinguicula het is, maar ik denk dat de 'lange' en 'dunne' bladeren door de winterrust komt.

Pieter P

Bericht door Pieter P » 18 jan 2007, 20:00

zou kunnen idd. Ik weet alleen dat ik hetzelfde heb. Ik heb maar 1 soort, die ook al verscheidene keren gedeeld en zichzelf vermeerderd heeft. 2 exemplaren staan in een bak waarvan ik weet dat de gehele bak te weinig licht krijgt, maar heb geen andere plek. Deze hebben ook van die lange, dunne en mssn ook wel wat blekere bladeren. Al zal het bleke wel wat meevallen. Andere exemplaren heb ik in de vensterbank en in een terrarium staan. Deze hebben duidelijk wel 'goede' bladeren, en met lijm. Bovendien zijn deze wel gewoon goed geworteld en kun je zeker niet uit de grond trekken. Degene met lichttekort hebben geeneens wortels in de grond. Uberhaupt hebben ze amper wortels.

Dan zou het nog steeds winterrust kunnen zijn, maar jaarrond zijn de planten in de bak met licht tekort zo. Altijd lange, smalle bladeren. Zodra ik ze verplaatste naar de vensterbank en terrarium kregen ze bredere bladeren.

Groet, Pieter

Egbert

Bericht door Egbert » 19 jan 2007, 10:36

Hm, ik heb ook aan beide opties gedacht. Ik kan me echter niet herinneren dat ze vorige winters ook smalle blaadjes hadden.
Waarschijnlijk hebben ze dan te weinig licht.

Bedankt voor de tip.

Pieter P

Bericht door Pieter P » 19 jan 2007, 20:52

asje. Als het aan het licht ligt, moet je snel verandering kunnen zien in de blaadjes, dus t is makkelijk te checken.

Groet, Pieter

Daniël

Bericht door Daniël » 27 jan 2007, 14:37

En als ze langzaam breder worden (Nepenthes geval) ?
http://vleesetende_planten.webs.com/

Daniel - de rasechte neder-zwitser

Egbert

Bericht door Egbert » 12 feb 2007, 20:28

Ik krijg nog steeds smalle blaadjes en de brede sterven allemaal af. Dus zal het niet aan het licht liggen, maar is hij gewoon aan het slapen, neem ik aan.

Pieter P

Bericht door Pieter P » 13 feb 2007, 15:04

hm, ok. de mijne bloeit nu ondertussen :roll:

Groet, Pieter

Plaats reactie