cyclosecta: winterrust nodig?

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Reaper

cyclosecta: winterrust nodig?

Bericht door Reaper » 09 aug 2010, 16:52

Ik had een simpel en kort vraagje:
Heeft een P. cyclosecta een winterrust nodig? of is de verandering naar de winterroset enkel voor de droge periode, en niet voor de kou?
Ik zou ze namelijk graag op de vensterbank houden, ook tijdens de winter. Maar sommige bronnen zeggen dat hij een koude periode nodig heeft, terwijl anderen weer berichten dat de cyclosecta een tropische ping is (zover ik weet leeft hij in mexico, en dat lijkt me redelijk tropisch... toch?)

Venom

Bericht door Venom » 09 aug 2010, 18:52

Volgens mij heeft elke Mexicaanse ping een winterrust nodig, dus ook de P. cyclosecta. De winterperiode heeft niet alleen met een lagere temperatuur te maken maar ook met minder lichtinval. Het zou dus best kunnen dat jouw P. cyclosecta op de vensterbank, toch in winterrust gaat. Mexico is inderdaad tropisch maar ook zij kennen daar koude periodes.
Waar de tuinman afwezig is, zal de natuur domineren.

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 10 aug 2010, 00:06

Ik heb cyclosecta al ongeveer 2 jaar op m'n vensterbank staan, gewoon naast de andere mexicanen. Hij maakt ook een winterrozetje, maar dat kan aan de temp, droogte, of dagduur liggen, dat zou ik niet weten.

Succes ermee!

Laurens
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

John

Bericht door John » 11 aug 2010, 22:14

Zoals Maverick al zegt gaat P. cyclosecta in winterrust, maar je hoeft daar geen extra aandacht aan te besteden zoals minder water (mag wel) of andere temperatuur. Ik heb P. cysclosecta al enkele jaren in mijn collectie en het is een tamelijk makkelijke plant zonder extra eisen.

Reaper

Bericht door Reaper » 11 aug 2010, 22:45

bedankt allemaal. Mooi om te horen dat ik geen extra plekje in mijn overwinterruimte hoef te reserveren. Dat maakt het ook een stuk gemakkelijker met de stekjes van die plant.

Plaats reactie