groeiseizoen pings

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Rene Flierman

Re: groeiseizoen pings

Bericht door Rene Flierman » 12 dec 2011, 20:36

de tina is een makkelijke plant, daarom vind je ze massaal bij tuincentra.
sommige mex. pings staan 'swinters gewoon droog.
De groeten uit Assendorp.

CorvK

Bericht door CorvK » 11 mar 2012, 12:38

wouter Noordeloos schreef:Hoi Thamishan,

Nee, hoor zo hoort dat. De knollen van winterharde Pinguicula's zitten altijd wat dieper.

Over een paar weken kan je rondom de moederknop alle kleine knolletjes weghalen en apart oppotten. Doe dit voordat de meoderknop weer gaat uitlopen ca. eind maart.

Take care,

Wouter
Heb gisteren wat P. grandiflora gekregen van een kennis, enkele moederknoppen en één ervan had ook nog broedknoppen onder langs de knop zitten. E.e.a. is inmiddels opgepot. Vraagje lang duurt het ongeveer eer die broedknoppen gaan bloeien?

Alvast bedankt,
Mvrgr
CorvK

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 11 mar 2012, 13:38

De bloeiperiode van europese Pinguicula's is eind april, begin mei. dit is mede afhankelijk hoe je de planten hebt staan + hoe warm/koud maart is. Is het in maart bv erg mooi en warm, dan zullen de planten al gaan uitlopen + later bloeien.

Denk maar eens aan de winter van 2011. Die was dermate lang en heftig dat de de planten pas erg laat gingen groeien en bloeien. Ik had zelfs hele eenvoudige planten zoals Drosera capensis en Drosera aliciea die wel zijn gaan bloeien in mijn kas, maar geen zaad hebben gezet. Dat komt ook mede door de slechte zomer.

Take care,

Wouter

CorvK

Bericht door CorvK » 11 mar 2012, 16:28

wouter Noordeloos schreef:De bloeiperiode van europese Pinguicula's is eind april, begin mei. dit is mede afhankelijk hoe je de planten hebt staan + hoe warm/koud maart is. Is het in maart bv erg mooi en warm, dan zullen de planten al gaan uitlopen + later bloeien.

Denk maar eens aan de winter van 2011. Die was dermate lang en heftig dat de de planten pas erg laat gingen groeien en bloeien. Ik had zelfs hele eenvoudige planten zoals Drosera capensis en Drosera aliciea die wel zijn gaan bloeien in mijn kas, maar geen zaad hebben gezet. Dat komt ook mede door de slechte zomer.

Take care,

Wouter
Ik denk dat ik m'n vraag niet duidelijk genoeg gesteld heb, dat de bloeitijd afhankelijk is van de weerstomstandigheden snap ik. Ik bedoelde hoe lang duurt het voor broedknoppen, die 2 á 3 mm grote(????) knopjes, tot een bloeibare knop uitgroeien. Bloeien ze al het eerste jaar, of gaat daar één of meer seizoenen overheen.

Sorry voor de verwarring,
Mvrgr
CorvK

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 11 mar 2012, 21:18

Een gemmea bloeit meestal niet meteen in het eerste jaar. Het is wel soort afhankelijk, want neem nou een Pinguicula grandiflora wat een goede groeier is als op een goede plek staat. Die zal wel voorjaar 2013 gaan bloeien, ja.

Take care,

Wouter

CorvK

Bericht door CorvK » 11 mar 2012, 22:43

Wouter,

Bedankt voor de info, dat is wat ik weten wilde.

Plaats reactie