Pinguicula Vulgaris

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
davea

Pinguicula Vulgaris

Bericht door davea » 26 aug 2004, 01:03

Hoi allemaal

ik heb een P Vulgaris
en deze geeft nu winterknoppen, van die dikke hoorn achtige
stekels in de grond die in de zomer weer uitkomen

moet ik nu helelaam stoppenmet water geven? of moet ik water geven op een schoteltje?

kortom droog of vochtig

wat moet ik nu doen?

Kanik ze gewoon op een schotleltje met water laten staan en vochtig houden?

Groetjes,

Dave
It may take years, it may take hours
but sooner or later, we all push up Flowers

Grunsven

Bericht door Grunsven » 26 aug 2004, 10:38

Zelf heb ik deze plant nooit gehad. Maar weet wel wat van zijn ecologie in Nederland. Het groeit in Nederland op plaatsen waar vrijwel het hele jaar het water ongeveer tot op maaiveld staat. s'Winters er vaak net boven, 's zomers net oppervlakkig uitdrogend.
Ik kan me niet voorstellen dat het in cultuu ook zo nat moet, maar droog lijkt me zeker niet goed.
Er is hier ook vast wel iemand met meer ervaring.

Groet Roy

Spang5324
Contacteer:

Bericht door Spang5324 » 26 aug 2004, 15:40

hey Dave bij mij is er ook al 1 in rust gegaan, die knop heb ik uit de aarde gehaald en heb de worteltjes met vochtig spagnum bedekt en alles in een klein plastic zakje gedaan ,nu ligt tie op balkon om aan koelere temp te wenne en wanneer het echt koud word doe ik hem in de koelkast legge
volgens mij dus kan je hem nadat tie een knop heb gevormd uit de aarde halen en hoef je geen water meer te geven maar zorg wel dat de wortels vochtig blijven dmv een beetje spagnum
zo zou die de winter moeten doorkomen en kan je hem volgend jaar weer plante

groete johann

Grunsven

Bericht door Grunsven » 26 aug 2004, 16:09

Lijkt mij een erg riscante onderneming. waarom zou je de wortels beschadigen als dat niet nodig is?

Roy

Spang5324
Contacteer:

Bericht door Spang5324 » 26 aug 2004, 18:04

Je moet het zelf wete maar bij mij rotte altijd die knop weg,voordat de aarde droog was ,nu niet meer.
en ze zijn misschien voor verkoop.

groete

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 26 aug 2004, 22:28

Hoi Dave en Roy,

Pinguicula vulgaris is inderdaad een lastig soort die als het een warme zomer is zich terug trekt in en rust knop, net als tijdens de wintermaanden.

Pas dan op dat je de grond niet kleddernat houd, want dan gaat de knol rotten. De plant is een soort rusttoestand, dus zal ook weinig water gebruiken. De grond kan iets vochtig blijven.

Verpotten is inderdaad riskant. Normaal gesproken hebben winterharde Pinguicula's een enorme hekel aan om verpot te worden als ze in de volle groei zijn. De beste tijd om ze te verpotten is tijdens de wintermaanden. Dan hebben ze geen wortels en kan je de knolletjes gewoon rustig uitgraven.

Nu is het iets anders denk ik. Geef minder water en wacht af, maar ga niet verpotten, want je hebt kans dat de weinige wortels die er nog aan zitten kapot maakt.

Ik heb weinig ervaring met P. vulgaris en spreek dus niet uit ervaring. Ik hoop dat iemand anders meer ervaring heeft met dit soort.

Take care,

Wouter

Rogier

Bericht door Rogier » 27 aug 2004, 14:07

P. vulgaris is een plant die het beste buiten gehouden kan worden, eventueel beschut tegen weer en wind. (glazen afdak bijv.) De plant kan zon hebben, zolang het niet te heet wordt, want als dat wat langer aanhoudt dan gaat ie inderdaad een knop vormen.

Wim Geraedts

P. vulgaris

Bericht door Wim Geraedts » 28 aug 2004, 15:10

Beste allemaal,

Interessant discussies over P. vulgaris. Maar ze zijn allemaal net niet compleet genoeg.
Waar je op moet letten is het volgende:
P.vulgaris komt in de vrije natuur op plekken voor die aan twee voorwaarden moeten voldoen: voorkomen van kwelwater en geringe of afwezige concurrentie van andere sneller groeiende planten. Het maakt niet uit of ze vrij beschaduwd zijn of in de volle zon staan, zolang ze maar vochtig tot nat (uiteraard met kwelwater) staan. Dit kwelwater hoeft niet persé naar boven te spuiten (kan wel!); het mag ook in de ondergrond vlak onder de oppervlakte aanwezig zijn. Voor P. vulgaris mag het zowel zuur als ook kalkrijk zijn.
Concurrentie moet (minstens tijdelijk) gering of afwezig zijn. Dit vindt je in de vrije natuur vaak langs de randen van paadjes (van mens en dier), langs kwelstroompjes, rotsspleten en op pas geplagde plekken. De meeste Nederlandse vindplaatsen behoren momenteel tot de laatste categorie. Als je niets doet verdwijnt het vetblad op korte of langere termijn doordat de plant ovegroeid rakt door andere planten. Ze worden dan eerst lang en spichtig en rotten dan snel weg.
In mijn wilde plantentuin heb ik vele zaden verspreid. Alleen op één plek is de plant nu al drie jaar blijvend aanwezig. Op andere plekken kiemen ze wel maar door gebrek aan of kwel of door concurrentie verdwijnen ze weer snel. Net dat ene plekje heeft beide eigenschappen. Voor de kwel laat ik een vennetje vollopen met vrij kalkrijk grondwater. Mijn vetblad staat aan de voet van een kleine veenmosbult. Door deze bult komt er een klein kwelstroompje met zuur regenwater tot stand in combinatie met het grondwater. Het plekje is zo schraal dat ik alleen op het eind van het jaar enkele grassprieten hoef weg te maaien of te trekken.

Nu terugkomend op je vraag over de vorming van broedknoppen en de overwintering van deze knoppen.
Als de planten het naar de zin hebben vormen ze pas in oktober of later winterknoppen. Echter zodra er ook maar iets anders is (te droog, te nat, te sterke veranderingen) beginnen de planten al in juli deze "winterknoppen" te vormen. Ik heb planten uit Noord-Noorwegen die het ieder jaar al eind juni het voor gezien houden. Dit omdat ze daar maar een groeiperiode van 2-3 maanden hebben.
Zodra ze de broedknoppen gaan vormen sterven ook de wortels af. Echter opgelet! Daarna beginnen ze ook met het vormen van kleine zijknopjes. Vulgaris is daar zuinig mee; alleen de beste planten leveren een of enkele broedknopjes. Het beste is om de planten tot het eind van het jaar ongemoeid te laten; je krijgt dan de meeste en dikste broedknopjes.
In mijn collectie heb ik van een zestal locaties planten van P. vulgaris. Deze staan het gehele jaar door buiten in weer en wind in ingegraven potten (behalve dan de bovenvermelde planten in de tuin). De voeten van potten staan altijd in water. Zodra het te droog wordt vul ik dat bij.
Jouw knop kun je het beste in een potje met een schoteltje met water op een beschutte plek buiten laten overwinteren. Binnen gaan ze gegarandeerd dood.

Succes,

Wim

Seppe
Contacteer:

Bericht door Seppe » 15 aug 2005, 16:06

Ik vond het zo nutteloos om een nieuw topic te openen... dus...

Ik heb hier een P.agnata, ook zeker de plant gewoon in een laagje met regenwater zetten? En veel zon?
Het is maar voor de zekerheid hé

Grts,

Seppe

Ps: De tentoonstelling in leiden is echt aan te raden!!

marcel

Bericht door marcel » 15 aug 2005, 20:19

Seppe, een agnata is een warme soort en niet winterhard. Je kunt het beste de beschrijving voor mexicaanse vetbladen volgen (zie rubriek diverse instructies). Wat je voorstelt is goed, maar In ieder geval moet je in de winter minder water geven.

Ik stel voor dit onderwerp hier te sluiten. Als je nog wat wil weten kun je mij een pm sturen of een nieuw topic starten. :)

Marcel
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Seppe
Contacteer:

Bericht door Seppe » 15 aug 2005, 21:01

Oke, bedank marcel!

grts,

Seppe

Plaats reactie