Pinguicula grandiflora

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
zoef

Pinguicula grandiflora

Bericht door zoef » 17 mar 2012, 21:15

Begin maart heb ik broedknopjes van m'n Ping. grandiflora afgehaald en alles opnieuw opgepot. Ook de knop waar de broedknopjes vanaf zijn gehaald is opnieuw opgepot.
Nu ziet alles er erg bruin en doods uit. Ik vrees het ergste. :cry:
Is het normaal dat allers bruin wordt na oppotten? Of mag ik nog een beetje hoop hebben?
Vr. groet,
Folkert

wouter Noordeloos

Re: Pinguicula grandiflora

Bericht door wouter Noordeloos » 18 mar 2012, 10:14

Hoi Folkert,

Nee, dat is niet bepaald normaal.

Alle gemmae, zoals die broedknopjes worden genoemd horen de gehele winter groen te blijven.

Wat er er fout KAN zijn gegaan;
-De gemmae te nat gehouden na het oppotten. Het grondmengsel moet je licht vochtig houden. Als de planten buiten staan, maar gier dan wel regelmatig overtollig water weg als het flink geregend heeft.
-De gemmae kan te diep gepoot zijn. De gemmae moet ongeveer half onder en half boven het grondmengsel gepoot worden. Poot je gemmae te diep, dan gaan de gemmae vaak rotten.

Kan je beschrijven hoe je de gemmae hebt behandelt? Dan kunnen we er achter komen wat er is gebeurt.

Take care,

Wouter

zoef

Re: Pinguicula grandiflora

Bericht door zoef » 18 mar 2012, 11:48

wouter Noordeloos schreef:Hoi Folkert,

Nee, dat is niet bepaald normaal.

Alle gemmae, zoals die broedknopjes worden genoemd horen de gehele winter groen te blijven.

Wat er er fout KAN zijn gegaan;
-De gemmae te nat gehouden na het oppotten. Het grondmengsel moet je licht vochtig houden. Als de planten buiten staan, maar gier dan wel regelmatig overtollig water weg als het flink geregend heeft.
-De gemmae kan te diep gepoot zijn. De gemmae moet ongeveer half onder en half boven het grondmengsel gepoot worden. Poot je gemmae te diep, dan gaan de gemmae vaak rotten.

Kan je beschrijven hoe je de gemmae hebt behandelt? Dan kunnen we er achter komen wat er is gebeurt.

Take care,

Wouter

Hoi Wouter,

Ik heb de gammae losgemaakt van de "moederknop" en deze in dezelfde pot gezet, een eindje van elkaar af.
Ik heb ze heel licht op de grond gedrukt, zodat de basis van de broedknopjes contact hadden met de potgrond. Ze zijn beslist niet te diep gezet. Als ik zo lees wat je zegt over de diepte (half boven/onder het grondmengsel) zijn ze misschien eerder te ondiep gezet.
De potten staan in de koude kas. Grondmengsel was niet kletsnat, wel vochtig.
Ik vrees nu dat ik ze te ondiep heb geplaatst. Jammer, want ik kocht vorig jaar van Renef een paar plantjes en zal ze wel kwijt zijn dan. :(
Broedknopjes moeten dus half in/boven het grondmengsel gezet worden, dus echt even in de grond gedrukt.
Vr. groet,
Folkert

Plaats reactie