Pinguicula heeft de winter overleefd maar wat nu?

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
aldo
Contacteer:

Pinguicula heeft de winter overleefd maar wat nu?

Bericht door aldo » 26 mar 2012, 15:01

Afgelopen winter leek mijn pinguicula bevroren te zijn, alle bladeren stierven na de vorst af.
Gelukkig blijkt hij de winter overleefd te hebben!

Het lijkt of er meer plantjes zitten, is dat ook zo? (heb nog nooit een ping uit winterrust zien komen!)

Afbeelding

Is het wijs dit te splitsen of kan ik het beter zo laten?

Ik denk dat het de grandiflora is, hier een foto van afgelopen jaar:

Afbeelding

John

Re: Pinguicula heeft de winter overleefd maar wat nu?

Bericht door John » 23 apr 2012, 19:31

Vreemd geval, afgaande op de 2e foto zou ik zeggen dat het een Mexicaanse vetblad soort is. Het is in ieder geval geen P. grandiflora. Hoe heb je deze plant overwinterd? Ik neem aan in een kasje of in ieder geval onder glas? Vrij droog?
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik denk dat je vetblad een P. agnata is.
In ieder geval heb je een hoop jonge plantjes. Deze kunnen voorzichtig worden verwijderd en apart worden gepoot.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 23 apr 2012, 19:39

ik denk een tina, als ik die bloem en de cluster met meerdere planten zie, denk geen agnata.
de 1ste kan een grandiflora zijn, er moeten al snel knoppen van de bloemen in komen.
De groeten uit Assendorp.

aldo
Contacteer:

Bericht door aldo » 26 apr 2012, 15:14

Heb een oude foto van de net gemaakte moerasbak waarin deze plant groeide opgezocht en inderdaad daar zat nog een andere plant (rechtsonder) in
dan degene die op de tweede foto van me post stond :oops:
Afbeelding
Waarschijnlijk heeft hij afgelopen jaar zover onder het sphagnum gezeten dat hij niet meer opviel en ik hem dus blijkbaar straal vergeten was. :oops:
renef schreef: de 1ste kan een grandiflora zijn, er moeten al snel knoppen van de bloemen in komen.
Onderhand is deze plant gaan bloeien!
Afbeelding

en hebben de bladeren zich verder gerekt:
Afbeelding
John schreef: In ieder geval heb je een hoop jonge plantjes. Deze kunnen voorzichtig worden verwijderd en apart worden gepoot.
Een gedeelte heb ik er voorzichtig met een theelepeltje weggestoken en verplant, hopen dat die ook uitgroeien!
Afbeelding

John schreef:Vreemd geval, afgaande op de 2e foto zou ik zeggen dat het een Mexicaanse vetblad soort is.
Dit is dus niet de pinguicula, die heeft het dus echt niet overleefd, maar wat is het dan wel?
John schreef:Hoe heb je deze plant overwinterd? Ik neem aan in een kasje of in ieder geval onder glas? Vrij droog?
Overwinterd heeft deze bak in een onverwarmde folie-kas

aldo
Contacteer:

Bericht door aldo » 26 apr 2012, 16:11

Op facebook (waar ik de foto's ook geplaatst heb) kwam iemand met Pinguicula moranensis, hierop googlende kan hij wel eens gelijk hebben!
Wat is jullie oordeel?

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 26 apr 2012, 16:54

de bloeiende plant is een grandiflora, staat bij mij het gehele jaar buiten en bloeit nu ook.
grandiflora vindt je in ierland en de pyreneeën, is een europese winterharde soort.
bij mexicaanse pings is het vaak beste wachten tot hij bloeit.
De groeten uit Assendorp.

aldo
Contacteer:

Bericht door aldo » 26 apr 2012, 17:31

renef schreef:de bloeiende plant is een grandiflora, staat bij mij het gehele jaar buiten en bloeit nu ook.
grandiflora vindt je in ierland en de pyreneeën, is een europese winterharde soort.
bij mexicaanse pings is het vaak beste wachten tot hij bloeit.
Dank!

Plaats reactie