Pinguicula Bladstekken

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Madball

Pinguicula Bladstekken

Bericht door Madball » 03 jun 2012, 16:51

Hey Mensen,

Met dit topic wil ik laten zien hoe gemakkelijk het is om Pinguicula's te vermeerderen. En hopelijk meerdere mensen enthousiast over deze soort van CP's te maken. Hoe ik het aanpak:

Eigenlijk zijn er 2 manieren die ik gebruik om te bladstekken met pings. De eerste is heel simpel als ik plantjes oppot of verpot vallen er nog wel eens wat van de blaadjes af. Deze leg ik gewoon naast de moederplant op hetzelfde medium en die druk ik heel lichtjes aan zodat vooral het voetje van het blad de turf raakt. Naar mijn ervaring onstaat daar toch wel vaak het nieuwe plantje. ( Met het voetje bedoel ik het punt waar het blad mee aan de moederplant zat ).

Nu is er nog een manier om bladstekken te nemen natuurlijk als je de plant gewoon in de grond hebt staan kan je de blaadjes er niet zo afpakken of dat ze eraf vallen. Het eerste wat ik doe is kijken hoeveel bladeren er aan de plant zitten. Het is belangrijk dat je wel genoeg bladeren aan de moederplant laat zitten zodat deze genoeg fotosynthese kan doen en zo door kan groeien! Ik zou zelf gewoon nooit meer als de helft van de bladeren eraf halen.

Voor deze bladstekken pak ik een lang pincet. ( Een lang pincet is makkelijk als je niet gemakkelijk bij het aangroei punt kan zodat je het pincet gewoon over het blad kan laten gaan ). Je zorgt dat je het blad te pakken krijgt bij het aangroeipunt. En je geeft een heel klein trekje aan het blad. Dit zal vaak al voldoende zijn om het blad los te geraken.

Deze bladeren gewoon hetzelfde behandelen als de afgevallen bladeren en waarschijnlijk zul je al vrij snel nieuwe bladeren bij het puntje te zien krijgen. Dit licht wel aan de luchtvochtigheid waarin je ze houd. Ik heb stekjes gewoon naast de moederplant gelegd deze duurden +/- 4 weken. Daarnaast heb ik ook een hele set van m'n P esseriana afgehaald en deze in een stekbak gelegd waarin de luchtvochtigheid veel hoger is en dit duurde +/- 2 weken.

Meestal leg ik de Ping bladstekken gewoon op pure turf en als deze een echt plantje aan het worden zijn. Laat ik zeggen het formaat van de top van je pink. Dan schep ik ze eruit met grond en al ik gebruik daar een theelepeltje voor. ( Pinguicula's houden niet van verpotten ). Daarom schep je ze er gewoon uit met een stukje grond. Maakt een klein kuiltje, je legt het plantje hierin en drukt hem voorzichtig aan van bovenop en je drukt de grond goed en je hebt een nieuwe Ping!

Ik hoop hierbij een beetje een duidelijke uitleg gegeven te hebben over het bladstekken van Pinguicula's. En vooral mensen enthousiast over deze mooie CP soort gemaakt te hebben!

Hieronder een aantal foto's van mijn stekken:

P. esseriana ( 11-05-2012 Gestekt )

Afbeelding

P. rotundiflora ( 03-05-2012 Gestekt )

Afbeelding

P. emarginata ( 03-05-2012 Gestekt )

Afbeelding

P. 'Aphrodite' ( 03-05-2012 Gestekt )

Afbeelding

P. agnata 'CSUF' ( 03-05-2012 Gestekt )

Afbeelding

bruno

Re: Pinguicula Bladstekken

Bericht door bruno » 03 jun 2012, 19:27

Goeie uitleg, en we gaan dat hier eens proberen he :D
Hopelijk met evenveel succes.

Groeten

Johanna
Contacteer:

Bericht door Johanna » 03 jun 2012, 20:18

Ook al heb ik geen pinguicula's, vind het een duidelijke uitleg.
Vind ze wel heel leuk :P .

larsje38

Bericht door larsje38 » 03 jun 2012, 21:56

ja handig hoor! :wink:
met vriendelijke groeten, Lars.
"Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten."

Madball

Bericht door Madball » 03 jun 2012, 22:52

Dank het werkt bovendien met zomer en winterbladeren! Nu weet ik alleen nog niet hoe het met temperate pings zit maar ik denk bijna dat het precies hetzelfde gaat. Ik heb alleen 2 Grandiflora buiten maar deze zijn nog te klein om te proberen :)

Marlon

Bericht door Marlon » 04 jun 2012, 00:08

Thnx goede uitleg!

Ik heb dit tijdje geleden ook geprobeert met mn tina maar had ze in he grond gestoken in plaats van er op leggen, dus dat werkte niet echt. Gelukkig lag er 1 op het substraat ipv er een beetje in en daar verschijnt nu een heel klein plantje.

Madball

Bericht door Madball » 04 jun 2012, 00:39

Marlon schreef:Thnx goede uitleg!

Ik heb dit tijdje geleden ook geprobeert met mn tina maar had ze in he grond gestoken in plaats van er op leggen, dus dat werkte niet echt. Gelukkig lag er 1 op het substraat ipv er een beetje in en daar verschijnt nu een heel klein plantje.
Nee zo heb ik het ook eens geprobeerd maar dat werkt niet de worteltjes komen vaak pas nadat er een aantal blaadjes aan zit. Dan zie je de worteltjes naar de grond grijpen. Wel druk ik ze dus beetje aan zodat ze toch wat vocht opvangen maar niet te hard :)

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 05 jun 2012, 11:57

Hoi Madball,
Kijk dat is een mooie uitleg! Die zet ik graag op de CarniPedia!!
Kan ik de foto's gebruiken? enzo ja welke naam voor de fotograaf moet ik erbij zetten ?

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

Madball

Bericht door Madball » 05 jun 2012, 13:53

PiLa schreef:Hoi Madball,
Kan ik de foto's gebruiken? enzo ja welke naam voor de fotograaf moet ik erbij zetten ?

Pim.
Ja natuurlijk mag dat! Rick Moors is de naam :wink:

Groet Rick

SjoerdG

Bericht door SjoerdG » 05 jun 2012, 22:18

Goed bezig! :D
MetVriendelijkeGroet,

Sjoerd G

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 06 jun 2012, 01:09

Madball schreef:
PiLa schreef:Hoi Madball,

Pim.
Ja natuurlijk mag dat! Rick Moors is de naam :wink:

Groet Rick
Top Rick!
Ik heb de tekst wat aangepast, en is te vinden op http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/w ... meerdering
De foto's komen later ernaast.

Pim.
Afbeelding

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 07 jun 2012, 16:41

foto's staan er nu ook bij
Pim.
Afbeelding

Madball

Bericht door Madball » 07 jun 2012, 18:40

Dankje :)

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 07 jun 2012, 21:46

jij bedankt, als we allemaal een steentje bijdragen, wordt de wikipedia een schat aan nuttige informatie!!
vooral een fotootje waaruit blijkt hoe het moet doet wonderen. Filmpjes zijn natuurlijk ook leuk :-)

Pim.
Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 05 sep 2012, 21:12

Thanks Rick!

Ik heb juist een P. Johanna gekocht en ga dit er zeker mee proberen :D

Grtz,
Joy

Plaats reactie