winterknop

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Maartenmaarten

winterknop

Bericht door Maartenmaarten » 21 okt 2012, 10:33

Mijn P. grandiflora heeft mooie winterknoppen aangemaakt. Zijn die kleine bolletjes broedknoppen waar nieuwe planten uit zullen ontstaan? Hoe behandel ik deze het best? Laten liggen, verspreiden, ingraven, ... ?
Zou ik van deze blaadjes bladstekken kunnen nemen? Die zullen het toch niet lang meer trekken. Of is de kwaliteit van het blad al te erg achteruit gegaan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marcel

Re: winterknop

Bericht door marcel » 21 okt 2012, 12:35

Vroeg in het voorjaar kan je de bijknopjes gewoon "uitzaaien"op hetzelfde mengsel als waar de moederplant in staat. Geoogste knopjes hebben de neiging tot rot dus lekker laten overwinteren zoals ze zijn. Probeer wel of je kan zorgen dat ze niet wegspoelen want in de natuur verspreiden ze zich zo.
Bladstek zou ik niet eeens de moeite voor doen. Je hebt al materiaal voor tientallen planten op je foto's :wink:
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

Maartenmaarten

Re: winterknop

Bericht door Maartenmaarten » 22 okt 2012, 09:26

Ok, dan blijf ik er gewoon af tot februari/maart en zal ik ze dan 'zaaien' op de juiste plaats. Voor wegspoelen is er gelukking geen gevaar.
Ik heb toch maar een bladstek genomen, als experimentje. Veel kwaad kan ik er niet mee doen.

Plaats reactie