Splitsen of laten?

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Joy

Splitsen of laten?

Bericht door Joy » 21 okt 2012, 20:51

Ik heb onlangs een Pinguicula gekocht van een medeforumlid.

Deze is momenteel in winterrust en een beetje bruin in het midden.
Nu zie ik wel dat er langs de zijkant "nieuwe" scheutjes aan het groeien zijn die niet bruin ofzo zien.
Deze er nu tussenuit halen en verpotten of laten zitten?

Foto hieronder om een beeld te geven van de 3 scheutjes.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips :)

Madball

Re: Splitsen of laten?

Bericht door Madball » 21 okt 2012, 21:08

Welke Ping is het? als het een mexicaanse is dan kan hij niet in winterrust zijn maar zoiezo als je hem net hebt dan moet je hem niet al gaan splitsen.

Joy

Bericht door Joy » 21 okt 2012, 21:12

Het is de Pinguicula aphrodite, ik heb deze in zijn huidige pot gekocht.

Madball

Bericht door Madball » 21 okt 2012, 21:23

Dit is een mexicaanse ping die mag dus geen echte winterrust krijgen hij moet warm staan. Enige wat mexicaanse pings wel doen is winterbladen aanmaken heb even een foto gemaakt van mn P. rotundiflora hier kan je goed het verschil zien de buitenste bladeren zijn zomerbladeren en middelste winter :)

Afbeelding

Groet Rick

Joy

Bericht door Joy » 21 okt 2012, 21:44

Hij staat bij mij nu aan een zuidraam in de keuken, dus koud krijgen zal hij wel niet doen :D
Die winterbladen komen die door daling in temperatuur of komt het door de hoeveelheid licht dat ze krijgen?

Madball

Bericht door Madball » 21 okt 2012, 21:58

Joy schreef:Hij staat bij mij nu aan een zuidraam in de keuken, dus koud krijgen zal hij wel niet doen :D
Die winterbladen komen die door daling in temperatuur of komt het door de hoeveelheid licht dat ze krijgen?
Volgens mij door beide Als ik jou was zou ik gewoon de bruine bladeren weghalen en beetje opschonen en hem lekker laten staan zoals je bij mij ziet er zitten ook andere planten bij. Pings willen nog wel eens veel nieuwe plantjes erbij maken en deze zitten vlak bij de moederplant. Dus als het echt te gek word keertje verpotten en anders gewoon lekker laten groeien.

Vaak hoef je weinig kracht te zetten oude bladeren van pings laten vrij gemakkelijk los. Nieuwe ook ma oude worden slap en slobberig.

Groet Rick

Marlon

Bericht door Marlon » 21 okt 2012, 23:18

Het is maar hoe je het bekijkt, pings hoeven geen winterrust als een sarracenia of een VVV, maar als ze een winterrozet hebben gevormd schijnen ze amper water nodig te hebben (ik heb zelfs gelezen op het cpuk dat iemand gewoon geen water geeft), dus hebben ze toch een soort winterrust vind ik.

Madball

Bericht door Madball » 21 okt 2012, 23:24

Ik geef mijn pings zoiezo weinig water dus tjah :P Hoge potjes met klein laagje water :)

Marlon

Bericht door Marlon » 21 okt 2012, 23:34

Het schijnt dat je ze in de winter echt zo goed als geen water hoeft te geven, volgens will9 (ik dacht dat dit zijn zijn naam op het cpuk forum was, maar weet het niet 100% zeker) ik geef mijn pings ook niet veel water, ik geef ze 1 keer veel en laat de grond dan opdrogen totdat ze 1-2 dagen kurkdroog staan en dan geef ik weer veel, ik denk dat ik in de winter ze ong 1-2 weken droog laat staan ipv 1-2 dagen.

Maar om even niet offtopic te gaan, mooie plant als ie wat groter is en ik zou inderdaad nog even wachten met splitsen.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 22 okt 2012, 00:39

@ joy, jou plant is een hybride, mexicaans.

een mooie site met veel info.

http://www.pinguicula.org/

will9 is een oude niet meer welkome forumlid.

P. rotundiflora is een winterbloeier en mex. pings gaan in winterrust.
zet ze redelijk koel en weinig water, een koude slaapkamer en ventilatie, raam open dus.
behalve met vorst, dan ff het raam dicht.
een aantal pings moeten kurkdroog staan, deze vormen een soort ui en slapen een half jaar, medusina en gypsicola en nog wat soorten.
@ rick, P. rotundiflora is een mooie bloeier.
De groeten uit Assendorp.

Madball

Bericht door Madball » 22 okt 2012, 01:31

Ben benieuwd rene zie volges mij bloemknopje mn aphrodite bloeit al met mooie knalpaarse bloem :P

Marlon

Bericht door Marlon » 22 okt 2012, 06:26

Thnx voor de info Rene, dan moet ik mn P.gypsicola x cyclosecta in de winter toch een stuk meer water geven dan dat ik van plan was.
Laatst gewijzigd door Marlon op 22 okt 2012, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 22 okt 2012, 12:11

Ik ga hem dan vrij droog houden en wachten tot de zomerbladen doorkomen om hem dan te verpotten,
Ik vind de aarde waar hem nu in staat ook niet zo zuiver en gezond uitzien :D

Ik heb will9 al gesproken op CPUK, hij had mij zelfs eens uitgenodigd om naar zijn collectie te gaan kijken (gigantische collectie)
Is er een reden dat hij hier niet meer welkom is? Hij had mij verteld dat hij niet met de nederlandse mentaliteit omkon en daarmee niet meer op dit forum kwam.

Grtz,

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 22 okt 2012, 21:37

Ja, er is een reden dat Willie niet meer welkom is op ons forum. Ik ga daar niet uitgebreid op in, want dan ben ik uren aan het uitleggen en het is een oude ruzie die ik momenteel niet wil oprakelen. Iedereen op dit forum beschouwd dat verhaal als gesloten en dat wil ik zo houden.

Take care,

Wouter

Plaats reactie