Identificatie's

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Gently

Identificatie's

Bericht door Gently » 04 aug 2005, 20:38

Nu twijfel ik nog altijd welke pinguicula dit is..
Sommigen zeggen een weser en sommigen zeggen van niet.. :roll:
http://users.telenet.be/seny/Vleeseters/P10100088.JPG
Nog een vraagje bij de foto hierboven, me dunkt dat er 2 aan elkaar hangen, mag ik deze van elkaar halen of is dit nu de tijd niet??

En deze is een nieuwe. Spijtig dat er een paar bladjes afgebroken zijn.. Er is iets op gevallen en daarmee :(
Welke is dit?
http://users.telenet.be/seny/Vleeseters/P10100100.JPG

PS; zijn deze wintervast?

Alvast bedankt :D
- What I have in my heart I'll take to my grave -

Björn
Contacteer:

Bericht door Björn » 05 aug 2005, 09:55

Geen van beiden zijn winterhard. Lekker binnen op de vensterbank laten staan en ze doen het prima.
De bovenste ziet er hetzelfde uit als mijn P. Weser dus ik denk dat dat wel klopt. De onderste weet ik niet wat het is. Ik gok een P. Moranensis.
Verpotten kan je het beste net voor het groeiseizoen doen. Dat geldt voor alle planten. Ze kunnen dan zo snel mogelijk weer herstellen van eventuele beschadigingen. Voor deze planten geld dat ze geen echte rustperiode kennen zoals Sarra's of vliegenvallen. Ze groeien in de winter echter wel minder hard en vaak met kleinere of geen druppels.

Groeten Björn

John

Bericht door John » 05 aug 2005, 13:13

Het is niet eenvoudig om te zeggen of het een Pinguicula X 'Weser' is of niet, zeker niet aan de hand van alleen het rozet. Een foto van de bloem zou het iets makkelijker kunnen maken.

Er blijken verschillende hybrides verkocht te worden onder de naam P.x 'Weser'. Ik heb er dit voorjaar een gekocht onder de naam P.x 'Weser' maar dit is waarschijnlijk een P. x 'Tina'.

Op het CPUK forum staan enkele discussies over de P.x 'Weser'.

Je kunt ook je foto's vergelijken met andere foto's op het internet:
http://www.humboldt.edu/~rrz7001/Pinguicula.html

groet,

John

Björn
Contacteer:

Bericht door Björn » 05 aug 2005, 14:09

Het is ook wel logisch dat er verschillende vormen van P. x Weser in omloop zijn.
P. x Weser is een hybride met P. Moranensis en van deze plant is volgens mij ook nog steeds niet bekend hoeveel verschillende vormen er nou eigenlijk zijn.
Peter D' Amato heeft het in zijn boek, The Savage Garden, al over 15 verschillende vormen van P. Moranensis dus verwarring is best logisch.

John

Bericht door John » 05 aug 2005, 15:38

Ik betwijfel of de oorzaak voor de verschillende 'Wesers' ligt in verschillende ouders (verschillende moranensissen in dit geval). Pinguicula x 'Weser' is een geregistreerde cultivar, dus de preciese afstemming moet vast zijn gelegd.
Het is eerder een foutieve labeling wat de oorzaak is. De P. x 'Tina' die heb gekocht als zijnde P. x 'Weser' is bijvoorbeeld een totaal andere kruising (agnata X zecheri) ipv (moranensis X ehlesiae).

John

Gently

Bericht door Gently » 05 aug 2005, 18:51

hier is een foto van de bloem.. waar ook al een paar blaadjes zijn afgebroken van het transport naar huis *zucht* :(

http://users.telenet.be/seny/Vleeseters/P10100700.JPG
- What I have in my heart I'll take to my grave -

Björn
Contacteer:

Bericht door Björn » 05 aug 2005, 20:07

Verkeerd labelen is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Het klopt trouwens wel dat veel kruisingen van Pinguicula's vaak onterecht P. x Weser worden genoemd. Vooral leken noemen elke kruising tussen Pings een P. x Weser en ik heb zelfs een boek waarin wordt verteld dat een ping met gekrulde bladeren een P. x Weser is. Dat hoeft uiteraard helemaal niet zo te zijn!
Anders moet je hem maar gewoon P. Mix noemen :D

martijn

Bericht door martijn » 07 aug 2005, 00:40

Björn schreef:Anders moet je hem maar gewoon P. Mix noemen
OF P.Hybride mss is dta nog wel beter
adios
martijn

Björn
Contacteer:

Bericht door Björn » 07 aug 2005, 10:08

martijn schreef:
Björn schreef:Anders moet je hem maar gewoon P. Mix noemen