Mexicaanse Pings in de winter

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Marco

Mexicaanse Pings in de winter

Bericht door Marco » 21 mar 2013, 21:23

Beste collegae,

Even een vraag mbt de Mexicaanse pings want volgens mij doe ik het niet goed.
Twee weken geleden en bestelling van CZ plants gekregen: hele kleine exemplaren van P. esseriana, jaumavensis en grandiflora. Van Tamishan tevens P, x Tina en P. gracilis.

De grandiflora staat in de koude kas 2-10 graden, medium licht vochtig, gaat als een tierelier.
De mexicaanse Pings staan ook in de koude kas, maar dan in een terrarium, temp 7-15 graden en - volgens mij gaat het hier fout - een luchtvochtigheid die ver boven 80% is, makkelijk ook meer dan 90%. Er is wel ventilatie aanwezig, licht van buiten door polycarbonaatplaten van de kas.
De P X Tina gaat goed, maar ik twijfel een beetje bij de rest.

Hoe hoog moet de luchtvohtigheid eigenlijk zijn bij overwinterende mexicaanse Pings die nog redelijk koel staan?? Graag snel jullie respons of mijn beginnende collectie heeft wel een heel kort leven gehad...

C.Steijger
Contacteer:

Re: Mexicaanse Pings in de winter

Bericht door C.Steijger » 21 mar 2013, 21:40

Ik ben absoluut geen ping expert maar groeien mexicaanse pings niet in redelijk droge gebieden?

Even boekje openslaan.....

The savage garden:

As a rule, the Mexican varieties withstand cooler, drier winters than equatorial Climates.

Als ik dat zinnetje zo lees (Meer staat er ook niet in, in dat boek) moet de luchtvochtigheid dan niet eerder meer naar subtropisch toe in de winter?
Afbeelding

thamishan

Bericht door thamishan » 21 mar 2013, 21:42

Ik deed eigenlijk niks aan de luchtvochtigheid voor mijn pings. Ze stonden rond de 50 á 65%.

80/90% is inderdaad te veel voor pings. Ze hebben al bescherming tegen uitdroging, dus een hoge luchtvochtigheid is niet nodig.
Je hebt alleen meer kans op rot.
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D

Marco

Bericht door Marco » 21 mar 2013, 21:56

Dat idee had ik ook al.. met dit weer krijg ik de luchtvochtigheid in een kas toch niet beneden de 70% dus zit er maar een ding op en dat is naar binnen halen die Mexikanen..
Verklaart ook waarom de grandiflora's prima gaan, temperate soort, en de P x Tina, alhoewel Mexiaans, ook wel maar das ook een hybride die volgens mij niet kapot te krijgen is :-)

Marco

Bericht door Marco » 21 mar 2013, 22:04

Hoe zit dit eigenlijk met bladstekken van Mexicaanse Pings? Heb ik in een plastic bakje, op vochtig substraat, deksel met gaatjes erop.. Na 4 weken al redelijke plantjes, maar ietwat vervormde blaadjes. Luchtvochtigheid in deze bak gaat richting 100%, veel condens aan de binnenzijde. Heb zojuist het deksel eraf gehaald en zou dit zo willen laten. Nadeel is dat het substraat dan snel uitdroogt. Advies?

Marlon

Bericht door Marlon » 21 mar 2013, 22:37

rustig aan laten wennen aan de mindere luchtvochtigheid dan komt het meestal wel goed.

Marco

Bericht door Marco » 21 mar 2013, 22:48

Marlon schreef:rustig aan laten wennen aan de mindere luchtvochtigheid dan komt het meestal wel goed.
Bedoel je het deksel inderdaad eraf laten waardoor de RLV naar 50-60% zakt? De kleine plantjes hebben nog geen wortels, maar dat kan geen kwaad?

Glabosch

Bericht door Glabosch » 21 mar 2013, 22:52

Ik zou (als ik jou was) de deksel beetje bij beetje verwijderen..
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 22 mar 2013, 00:46

sommige mex. pings vragen een hoge luchtvochtigheid in de winter.
mijn mex pings overwinteren in een onverwarmde slaapkamer.
x tina behandel je als alle andere mex pings, is namelijk een hybride van 2 mex.pings.
volgende week gaan mijn planten gewoon weer naar een vensterbank in de woonkamer, terrarium is niet nodig.

ik kreeg wel eens een ping opgestuurd waar een aantal bladeren afgebroken waren.
ik leg ze gewoon bij de plant op het grondmengsel en na een tijdje heb je nieuwe planten, geen folie erover.
gewoon het substraat vochtig houden.

http://www.pinguicula.org/

partrat zijn site voor nog meer info.
De groeten uit Assendorp.

Marco

Bericht door Marco » 22 mar 2013, 08:58

Dank allemaal, gaat wel goed komen

Plaats reactie