Pinguicula houden

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
orbinneke

Pinguicula houden

Bericht door orbinneke » 25 aug 2014, 16:07

Hoe houd je een Pinguicula het beste? Het is een vetblad maar toch...

Moet deze vochtig staan, of droog (zoals echte vetplanten)?
Mag hij op turf staan, of best gewoon op potgrond? (als ik de carnepedia bekijk zie ik foto's van een plant met kweekjes op pure turf...)
Ik lees zelfs soms alkalische grond, dus ik mag wel af en toe kalkwater (gewoon kraantjeswater dus) geven? OF alleen regenwater/gedemi water zoals andere vleesetende planten?

Ik heb er 1 gekocht in een tuincentrum, waar 2 plantjes instaan, deze staan in potgrond met wat gewoon mos.
ik hield de grond goed vochtig.
Nu was er 1 plantje in die pot die mooi groen stond en in orde was. De andere in hetzelfde potje verloor zijn bladen en had donkere bladen.
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

SanderFokkes

Re: Pinguicula houden

Bericht door SanderFokkes » 25 aug 2014, 20:34

orbinneke schreef:Hoe houd je een Pinguicula het beste? Het is een vetblad maar toch...

Moet deze vochtig staan, of droog (zoals echte vetplanten)?
Mag hij op turf staan, of best gewoon op potgrond? (als ik de carnepedia bekijk zie ik foto's van een plant met kweekjes op pure turf...)
Ik lees zelfs soms alkalische grond, dus ik mag wel af en toe kalkwater (gewoon kraantjeswater dus) geven? OF alleen regenwater/gedemi water zoals andere vleesetende planten?

Ik heb er 1 gekocht in een tuincentrum, waar 2 plantjes instaan, deze staan in potgrond met wat gewoon mos.
ik hield de grond goed vochtig.
Nu was er 1 plantje in die pot die mooi groen stond en in orde was. De andere in hetzelfde potje verloor zijn bladen en had donkere bladen.
Het maakt naar mijn weten nogal wat uit of het mexicaanse pings zijn of niet, ik heb tot nu alleen P. agnata en een temperate soort beide staan in een 50/50 mensgel van turf en perliet.
Ik geef ze altijd regenwater of RO water.

Ik verwacht in de komende maand een handjevol mexicaanse pings dus hoop dan wat meer te leren.

orbinneke

Bericht door orbinneke » 26 aug 2014, 08:15

Ze komen gewoon uit een tuincentra.
niets speciaals dus denk ik :)
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 01 sep 2014, 16:06

Vetblad moet je niet verwarren met vetkruiden. Die laatste is een groep planten die groeien in stenige omgevingen, rotsplanten dus min of meer. Bij ons in het wild vaak tussen de verharding en langs de grote rivieren tussen de basaltblokken.

De vleesetende plant vetblad (pinguicula spec) kent vele soorten. Sommige staan droog, andere vochtig tot nat. Vaak een voedselarme, zure bodem (zand/turf), maar sommige zijn ook wel kalkminnend. De meeste tuincentra soorten zijn kruisingen van Mexicaanse pings, die mogen vochtig tot nat (een permanente laag water is misschien wat te nat). Kunnen gewoon in een mengsel met turf, zand, perlite etc. Zijn niet winterhard.

John

Bericht door John » 01 sep 2014, 20:22

De Pinguicula (vetblad) soorten die bij tuincentra worden aangeboden zijn Mexicaanse soorten (of inderdaad vaak hybrides). Deze soorten kun je het beste groeien op een mengsel van turf en zand (of perliet), maar zelf gebruik ik een mengsel van turf, zand en vermiculiet. Zelfs op puur vermiculiet doen (in ieder geval een aantal soorten) het goed.
Kraanwater heb ik nooit geprobeerd, maar het zal me niet verbazen als ze dat verdragen.
De meeste mexicaanse soorten gaan in een winterrust, dan kun je ze het beste wat droger houden dan normaal. Buiten de winter hebben ze ook wat minder water nodig dan bijvoorbeeld zonnedauw soorten, je mag ze af en toe even wat droog laten staan. Volle zon is niet noodzakelijk, liever niet zelfs.

Plaats reactie