Algemene Vraagstelling m.b.t het uitzaaien van Ping's...

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Danny...

Algemene Vraagstelling m.b.t het uitzaaien van Ping's...

Bericht door Danny... » 15 sep 2005, 13:55

Hallo luitjes,

Ik heb het genoegen mogen smaken om zaden te bemachtigen van een tweetal Pinguicula soorten(Bedankt wouter)...

Ze zijn beiden winterhard en ik was benieuwd naar de "Betere" manier om deze succcesvol uit te zaaien en vervolgens ook groot te krijgen natuurlijk :) ...

Mijn idee is om ze in een tot moeras omgetoverde kuip uit te zaaien..(voor beide soorten een eigen kuip wel te verstaan).
Wat ik graag wil weten is het volgende:

Hoe diep gaat het wortelsysteem van deze ping's??
Ik heb begrepen dat P.Vulgaris van een wat nattere bodem houd, en met oog hierop heb ik besloten om de kuip voor deze soort dan ook niet te voorzien van afwateringsgaatjes.
Is dit een goed idee?
Op deze manier blijft er natuurlijk een constant nattere bodemsituatie, en dat lijkt me dus een goede manier.
Verder wil ik graag weten hoe diep ik de Turf/perliet/zand laag moet maken..
Eigenlijk is de vraag hierboven ook van toepassing op de P.Longifolia(de andere soort die ik bemachtigd heb).
Iemand enig idee hoe diep het wortelsysteem van deze ping's gaan??

Uiterraard zal ik ook mijn boeken er op naslaan, en de verschillende informatieve site's op dit gebied uitpluizen...

Op deze manier wil ik pogen een zo compleet mogelijk overzicht te krijgen aan tips en verzorging..ik zal dan als de tijd rijp is alle waardevolle info van alle fora verzamelen en heb dan,(als het goed is)de best mogelijke info om tot een succes te komen!!

Alvast bedankt,

Danny...
Uw Public Relations Officer...

marcel

Bericht door marcel » 15 sep 2005, 18:46

Hoi Danny,

Nou, de vulgariszaden komen waarschijnlijk bij mij vandaan (fort William, Schotland?) en eigenlijk staat hij niet zo erg nat.
Ik heb hem op twee plaatsen, gewoon in mijn moeras met een mengsel van 2/3 gemalen finnpeat en 1/3 zand en in een gewone tuinschaal van kunststof.
Die schaal is zeg 35 cm doorsnede en 15 cm hoog ofzo.
Ik heb net onder de rand gaatjes geboord om overtollig water af te voeren. verder een onderlaag van hydrokorrels of grof grind met turf en zand zodat hij een voorraadje water kan hebben. enkel de bovenste laag is 50/50 zand en turfmolm.
Denk er om de kiemende plantjes te beschermen tegen vogels. Na het kiemen kan je voorzichtig afstrooien met grind. dat helpt tegen het wegspatten van de winterknoppen als er veel regen valt. Het is ook handig om je grondniveau 2 cm onder de rand te laten (en de drainagegaatjes daar daar net onder) om dezelfde reden.

Verder wortelen alle pings erg ondiep, een paar cm.

Veel succes ermee

Marcel
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Danny...

Bericht door Danny... » 16 sep 2005, 02:34

Kijk!

Daar kan ik wat mee!

Dank je wel Marcel voor deze duidelijke uitleg...

De Vulgariszaden komen inderdaad bij jou vandaan, Fort William '05 :wink:

De enige term die mij nog vreemd is in je tip is afstrooien met grind...
Moet ik me daarbij voorstellen dat ik de jonge plantjes voorzichtig met fijn grind omring?

Dat lijkt me wat je bedoelt..maar ik twijfel...

Danny...

marcel

Bericht door marcel » 16 sep 2005, 15:44

Je moet even wachten tot de plantjes een rozetje van zo'n 1,5 tot 2 cm zijn, dan kan je er grind om heen strooien. De bladgroei daarna komt dan over het grind heen en als de plant zich terugtrekt op winterknop spoelt die niet zo makkelijk weg, want de winterknop ligt helemaal los. Vulgaris laat namelijk geen wortels aan zijn winterknop zitten zoals sommige andere soorten. Als er dus veel regen valt kan zo'n knopje makkelijk wegspoelen. Vandaar het grind. Dan valt de knop als het ware tussen de steentjes en kan minder bewegen/wegspoelen.

Marcel :)

Danny...

Bericht door Danny... » 16 sep 2005, 23:41

Nou dat is me duidelijk..

Aleen heb ik(ondertussen) gelezen, dat het de voorkeur heeft om deze winterknoppen helemaal niet buiten te laten, omdat het verlies in dit stadium het hoogste is door rot.

Het zou een goede gewoonte geworden zijn, om deze knoppen te verzamelen en een stijf kwartier in een sterke (superol/ander schimmelwerend middel) oplossing te weken en ze dan vervolgens in de koelkast te laten overwinteren...

Ik moet zeggen dat ik dit ook van plan ben om te gaan doen..

Ik wil niet het risico lopen om ze de eerste de beste winter al te verliezen..of een deel.

Anyway,

Bedankt voor je aanvullende uitleg! :mrgreen:

Danny...

marcel

Bericht door marcel » 17 sep 2005, 09:44

nog nooit een knop binnengehaald en de tuin staat vol.

wel gehoord dat knoppen in de koelkast rotten omdat ze te nat waren van, b.v. superoloplossingen.
Overigens is het zaad vers, het moet dus zeker een vorstperiode hebben voor het uberhaubt gaat kiemen. Ik had twee jaar geleden in november gezaaid en de eerste planten kwamen in juli pas echt zichtbaar. Uit dezelfde partij zijn er afgelopen zomer overigens nog veel meer gekiemd. wel even geduld hebben dus en die koude hebben ze echt nodig.

Marcel

Danny...

Bericht door Danny... » 17 sep 2005, 14:26

Allright...

Tegenstellingen dus...

Het is dus duidelijk dat er veel verschillende resultaten worden geboekt, onder even zovele verschillende manieren van zaaien en overhouden...

Aangezien ik geen reden heb om aan te nemen dat de jouwe op de een of andere manier niet goed zou zijn, houd ik me hier aan vast.

Ik zal ze ergens half november uitzaaien, en vervolgens houd ik ze goed in de peiling.

Overigens heb ik op een aantal foto's gezien, dat ze in hun natuurlijke omgeving ook wel groeien op een bodem waar een lang soort (helm?) gras groeit.
Dit gras ligt plat op de grond en daar staan ze mooi tussen..ik neem aan dat dit ongever hetzelfde nut heeft als het grind?

Dan zal ik eens zien of ik mischien iets van dat gras te pakken kan krijgen, en dan dat als preventief middel tegen wegspoelen gebruiken ga...

Danny...

marcel

Bericht door marcel » 17 sep 2005, 16:01

vast geen helm, want dat is een duinsoort, of in ieder geval van stuivende zandgronden.
Je moet echter beseffen dat dit wegspoelen normaal is, zo verspreid de plant zich o.a.
Als er inde winter naast de rustknop bijknoppen gevormd worden is het alleen maar goed als ze wegspoelen, anders zou het te druk zijn op de groeiplaats.

In je tuin is het niet wenselijk, want als ze de pot uitspoelen ben je ze kwijt omdat de stenen of de overige grond niet geschikt is voor de groei van de plant.

Marcel :wink:

Danny...

Bericht door Danny... » 17 sep 2005, 19:45

Ik schrijf dit stukje even snel terwijl ik de eerste kuip in orde aan het maken ben voor een van de Ping soorten...

Ik heb nog eens goed naar de foto gekeken en het gaat inderdaad niet om helmgras of i.d. maar om gevallen dennenaalden..

Doet er ook niet toe..ik kies toch gewoon voor fijn grind..

Danny...

Plaats reactie