Pinguicula soorten

Vetbladen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Ries van Ool
Contacteer:

Pinguicula soorten

Bericht door Ries van Ool » 05 sep 2004, 15:02

Beste Pinguicula experts!

Ik ben gisteren terug gekomen van de pyreneeën, en heb hier echt bergen vol met Pinguicula's gevonden! Ze groeiden vooral langs kleine beekjes, in weilanden, tot op kale verticale rotswanden.
Ik heb volgens mij verschillende soorten gevonden, maar ze stonden niet in bloei, dus is het moeilijk te zeggen over welke soorten het nu eigenlijk gaat. Weet er misschien iemand welke soorten dit zijn op de onderstaande foto's?

Dit is de meest voorkomende soort, die groeide op bijna alle plaatsen waar het ook maar vochtig was:
Afbeelding
Afbeelding

Dit was 1 enkele plant, een stukje van een behoorlijk grote beek af. Ik vond deze er heel anders uitzien als de andere. o.a. bredere bladeren. Deze plant stond behoorlijk beschaduwd, maar niet voor 100%.:
Afbeelding
Afbeelding

Deze plant groeide naast een waterval, waar water naar beneden sijpelde. De bladeren waren behoorlijk lang en smal...misschien Pinguicula longifolia?:
Afbeelding

Deze was behoorlijk klein, en groeide een stuk boven de boomgrens. Groeide in een heel klein beekje:
Afbeelding

Hier heb ik maar 1 groepje van gevonden. Er zat een opvallende rode kleuring op de bladeren:
Afbeelding

Wie kan me helpen??
Alvast HEEL ERG bedankt!!!!!!!!

Groetjes,

Ries v. Ool

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 06 sep 2004, 22:55

Hoi Ries,

De grote bekende is de gewone vorm van P. grandiflora.

Naar mijn weten is P. vulgaris niet gewoonlijk te vinden in de Pyreneen.

Kan je de foto's ook eens naar mij sturen, want ik zie alle foto's over elkaar heen bij mijn scherm.

Take care,

Wouter

Rogier

Bericht door Rogier » 09 sep 2004, 18:19

Ziet er goed uit Ries! Top dat je de foto's hier post!

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 10 sep 2004, 01:03

Is er echt niemand die enig idee heeft???

Groetjes, Ries

Wim Geraedts

Bericht door Wim Geraedts » 20 sep 2004, 22:57

Ries,

Niet bloeiende Ping's uit Europa zijn moeilijk of zelfs onmogelijk te onderscheiden van elkaar. Vooral de recent beschreven soorten verschillen vegetatief nauwelijks. Enkel aan de hand van de bloemen kun je een uitspraak doen. over de soort. Ik heb nu verschillende europese soorten en ondrsoorten in mijn tuin staan en van diverse soorten ook nog planten van verschillende windstreken, maar zonder etiket kom ik er niet uit. Zelfs soorten uit Noord Amerika lijken veel op de "onze" als ze niet bloeien.
Wat je foto's betreft gok ik op P. vulgaris, P. grandiflora en ook P. alpina (met name de kleinere bleekgele puntige bladeren. Zeker weten doe je natuurlijk nooit (tenzij je materiaal hebt meegenomen?).

groet,

Wim

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 29 nov 2004, 06:41

Hmm... foto's doen het niet bij mij :(
Groeten van Richard

Plaats reactie